Ketenangan itu dicapai melalui zikrullah. Namun zikrullah
yang bagaimana dapat memberi kesan dan impak kepada hati? Ramai yang berzikir
tetapi tidak tenang. Ada orang berkata, “ketika saya dihimpit hutang, jatuh
sakit, dicerca dan difitnah, saya pun berzikir. Saya ucapkan subhanallah,
alhamdulillah, Allah hu Akbar beratus-ratus malah beribu-ribu kali tetapi
mengapa hati tidak tenang juga?”
Zikrullah hakikatnya bukan sekadar menyebut atau menuturkan
kalimah. Ada bezanya antara berzikir dengan “membaca” kalimah zikir. Zikir yang
berkesan melibatkan tiga dimensi – dimensi lidah (qauli), hati (qalbi) dan
perlakuan (fikli). Mari kita lihat lebih dekat bagaimana ketiga-tiga dimensi
zikir ini diaplikasikan.
Katalah lidah kita mengucapkan subhanallah – ertinya Maha
Suci Allah. Itu zikir qauli. Namun, pada masa yang sama hati hendaklah
merasakan Allah itu Maha Suci pada zat, sifat dan af’al (perbuatannya). Segala
ilmu yang kita miliki tentang kesucian Allah hendaklah dirasai bukan hanya
diketahui. Allah itu misalnya, suci daripada sifat-sifat kotor seperti dendam,
khianat, prasangka dan sebagainya
Tidak cukup di tahap itu, zikrullah perlu dipertingkatkan
lagi ke dimensi ketiga. Hendaklah orang yang bertasbih itu memastikan
perlakuannya benar-benar menyucikan Allah. Ertinya, dia melakukan perkara yang
selaras dengan suruhan Allah yang Maha Suci dan meninggalkan apa yang
dilarang-Nya. Yang halal, wajib, harus dan sunat dibuat. Manakala yang haram
dan makruh ditinggalkannya. Zina, mengumpat, mencuri, memfitnah dan lain-lain
dosa yang keji dan kotor dijauhi. Bila ini dapat dilakukan kita telah tiba di
dimensi ketiga zikrullah – zikir fikli!
Sekiranya ketiga-tiga dimensi zikrullah itu dapat dilakukan,
maka kesannya sangat mendalam kepada hati. Sekurang-kurang hati akan dapat
merasakan empat perkara:
Rasa kehambaan.
Rasa bertuhan.
Memahami maksud takdir.
Mendapat hikmah di sebalik ujian.
Hati adalah sumber dari segala-galanya dalam hidup kita,
agar kehidupan kita baik dan benar, maka kita perlu menjaga kebersihan hati
kita. Jangan sampai hati kita kotori dengan hal-hal yang dapat merosak
kehidupan kita apalagi sampai merosak kebahagiaan hidup kita di dunia ini dan
di akhirat nanti. Untuk menjaga kebersihan hati maka kita juga perlu untuk
menjaga penglihatan, pendengaran, fikiran, ucapan kita dari hal-hal yang
dilarang oleh Allah SWT. Dengan menjaga hal-hal tersebut kita dapat menjaga
kebersihan hati kita. Dengan hati yang bersih kita gapai kebahagiaan dunia dan
akhirat.
Dalam apa jua keadaan, positif mahupun negatif, miskin
ataupun kaya, berkuasa ataupun rakyat biasa, tidak dikenali ataupun popular,
hati mereka tetap tenang. Firman Allah:
“Dialah Tuhan yang
menurunkan ketenangan ke dalam hati orang yang beriman, supaya keimanan mereka
makin bertambah daripada keimanan yang telah ada. Kepunyaan Allah tentang
langit dan bumi, dan Allah itu Maha Tahu dan Bijaksana.” Al Fathu 4.
Bila hati tenang berlakulah keadaan yang dijelaskan oleh
Rasulullah SAW melalui sabdanya:
Maksudnya: Amat menarik hati keadaan orang beriman, semua
pekerjaannya baik belaka, dan itu ada hanya pada orang beriman: Jika memperoleh
kesenangan, dia bersyukur. Dan itu memberikannya kebaikan (pahala). Jika
ditimpa bahaya (kesusahan), dia sabar dan itu juga memberikannya kebaikan.” –
Al Hadis.
Memahami maksud takdir Allah.
Mana mungkin kita mengelakkan daripada diuji kerana itu
adalah takdir Allah SWT. Yang mampu kita buat hanyalah meningkatkan tahap
kebergantungan kita kepada Allah di samping berusaha sedaya upaya menyelesaikan
masalah itu. Ungkapan yang terkenal: We can’t direct the wind but we can adjust
our sail – kita tidak mampu mengawal arah tiupan angin, kita hanya mampu
mengawal kemudi pelayaran kita.
Mendapat hikmah bila diuji.
Hikmah adalah sesuatu yang tersirat di sebalik yang
tersurat. Hikmah dikurniakan sebagai hadiah paling besar dengan satu ujian.
Hikmah hanya dapat ditempa oleh “mehnah” – didikan langsung daripada Allah
melalui ujian-ujian-Nya. Ra¬sul¬ullah s.a.w. bersabda, “perumpamaan orang yang
beriman apabila ditimpa ujian, bagai besi yang dimasukkan ke dalam api, lalu
hilanglah karatnya (tahi besi) dan tinggallah yang baik sahaja!”
Jika tidak diuji, bagaimana hamba yang taat itu hendak
mendapat pahala sabar, syukur, reda, pemaaf, qanaah daripada Tuhan? Maka dengan
ujian bentuk inilah ada di kalangan para rasul ditingkatkan kepada darjat Ulul
Azmi – yakni mereka yang paling gigih, sabar dan berani menanggung ujian.
Ringkas¬nya, hikmah adalah kurnia termahal di sebalik ujian buat golongan para
nabi, siddiqin, syuhada dan solihin ialah mereka yang sentiasa diuji.
Firman Allah: Apakah kamu mengira akan masuk ke dalam syurga
sedangkan kepada kamu belum datang penderitaan sebagai¬mana yang dideritai
orang-orang terdahulu daripada kamu, iaitu mereka ditimpa kesengsaraan,
kemelaratan dan ke¬goncangan, sehingga Rasul dan orang-orang yang beriman
bersamanya merintih: “Bilakah datangnya pertolongan Allah?”
(Surah al-Baqarah: 214)
Justeru, telah sering para muqarrabin (orang yang hampir
dengan Allah) tentang hikmah ujian dengan berkata: “Allah melapangkan bagi mu
supaya engkau tidak selalu dalam kesempitan dan Allah menyempitkan bagi mu
supaya engkau tidak hanyut dalam kelapangan, dan Allah melepaskan engkau dari
keduanya, supaya engkau tidak bergantung kepada sesuatu selain Allah.
Apabila keempat-empat perkara ini dapat kita miliki maka
hati akan sentiasa riang, gembira dan tenang dengan setiap pekerjaan yang
dilakukan. Sentiasa melakukan kerja amal, tolong menolong, bergotong royong,
sentiasa bercakap benar, sopan dan hidup dengan berkasih sayang antara satu
dengan lain.
Marilah kita bersihkan hati kita dari segala kotorannya
dengan memperbanyak zikrullah. Itulah satu-satunya jalan untuk mencari
kebahagiaan di dunia dan di akhirat nanti. Manusia perlukan zikir umpama ikan
perlukan air. Tanpa zikir, hati akan mati. Tidak salah memburu kekayaan, ilmu,
nama yang baik, pangkat yang tinggi tetapi zikrullah mestilah menjadi teras dan
asasnya.
Insya-Allah, dengan zikrullah hati kita akan lapang
sekalipun duduk di dalam pondok yang sempit apatah lagi kalau tinggal di istana
yang luas. Inilah bukti keadilan Allah kerana meletakkan kebahagiaan pada
zikrullah – sesuatu yang dapat dicapai oleh semua manusia tidak kira miskin
atau kaya, berkuasa atau rakyat jelata, hodoh atau jelita. Dengan itu semua
orang layak untuk bahagia asalkan tahu erti dan melalui jalan yang sebenar
dalam mencarinya. Rupa-rupanya yang di cari terlalu dekat… hanya berada di
dalam hati sendiri!
No comments:
Post a Comment