Followers

Saturday, December 31, 2011

New year motivation...

Great start for January love for Febuary... Peace for March... No worries for April... Fun for May.. Joy for June to NOv... Happiness 4 December. Have a lucky & wonderful 2012... let the coming year be a glorious one that rewards all your future endeavors with success...

1. As you sow, so you reap
This has a lot of variation in different cultures but the bottom line is "What you give is what you get". Yes, your kindergarten teacher told you this. What you do to others is your karma, what they do to you is their karma. Don't be bothered by their karma, focus on your own story.

2. Play the lead role in your movie
Write your own script. Define your own dreams. Don't play a supporting role inside your head to someone's cause which you are not passionate about.
3. Stop giving past more power than the present.
I got fired. I still miss my ex. I feel hopeless because X did Y to me. I am miserable. The list of excuses never ends and to you it will always appear that your story is unique. Well it very well might be but its time to attach your emotions to the present and refer to point 2 above.

4. Worry will not solve our problem. It will make you weak.
So dont worry, but acknowledge and accept. Then formulate your game plan which will take you to the desired result. Milk is spilled - either buy a new house or clean the spill. Stop fretting.

5. Belief is more powerful than dreams and hopes.
We become what we believe.

6. The only prayer we need to say is "Thank You".
I have written a lot about being grateful. We need to be reminded of this quite often.

7. Stand up for what you feel you should do and is right for you.
If you make a choice that goes against what everyone else thinks, the world will not fall apart.

8. Trust your instincts.
Intuition doesn't lie. If you don't have instincts then meditate. You will develop them soon.

9. Love yourself
and then learn to extend that love to others in every encounter.

10. Let passion drive your profession
Hard to implement. But once you eventually find it there will be no stopping you and you will not need an alarm clock to get up.

11. Every day brings a chance to start over.
I need not say more.

12. Doubt means don't.
Don't move. Don't answer. Don't rush forward.

13. When you don't know what to do, get still.
The answer will come. Playfulness will always lead you to a solution. Enjoy the process.

14. Trouble don't last always.
This too shall pass.

Friday, December 30, 2011

Bye bye 2011

Selamat datang 2012,..semoga kehadiranmu membawa sinar gemilang buat semua,
pergilah 2011,..bersama ingatan yang manis mahupun pahit..
yang pastinya...hari pasti berganti..
detik demi detik..
banyak yang tercatat di sini sebagai ingatan,...
banyak rakaman kenangan kutitipkan,..


Kenangan bersama anak-anak di akhir disember 2011 - semasa bercuti di Taman Botanical Putrajaya...bersama menyelusuri kehijauan dan kemeriahan bunga-bungaan...

Pendatang baru dalam famili, owen...kucing betina jenis parsi pemberian anak didik....menambah keceriaan setiap hari...

Wednesday, December 28, 2011

Maafkan aku ayah dan ibu...


sesekali menjengah rumah itu, yang dulunya rumahku jua, namun kini menjadi singgahan waktu senggangku,..hatiku terharu dan pilu...apatah lagi rumah yang dulu pernah diriuhkan dengan senda gurau kami anak-anakmu,..tangis tawa bersama kini hanya riuh sesekali sahaja bermusim,...
Ayah dan ibuku,..dapur itu kini penuh berselerak,..sampah dan sisa makanan terbiar sendiri membasi..kudrat kalian sudah tak berdaya lagi...
Hidup kalian kini hanya mahukan sedikit kelapangan,...dapat makan dan minum sudah memadai..kemas atau tidak, bersih atau bersarap bukan lagi keutamaan..
Aku menangis sendiri, apa dayaku...aku juga kini memiliki kehidupan sendiri...sebolehnya aku ingin berbakti seperti dulu...namun apakan daya...maafkan aku ayah dan ibu...semoga Allah memberi kelapangan buat kalian...

Sunday, December 25, 2011

Hello cek siti, cuti dah habis daaa...


Tup tap, tup tap....tibalah kembali cek siti untuk ke sekolah,..cuti dah habis ok,..so jangan dok ingat nak bersantai lagi...bermula 26 Disember, mesyuarat sekolah dan bakal diikuti aktiviti pendaftaran semula pelajar tahun 2012...dan seterusnya P&P seperti biasa...selamat menjadi guru sekolah kembali diucapkan buat diri sendiri...semoga lebih komited.




Azam tahun baru,..
1. Nak cakap yang penting2 saja
2. Nak kerja tip top semampu yang boleh
3. Nak tutup telinga untuk berita yang tak penting dari persekitaran
4. Nak lebih masa untuk bermonolog dengan tuhan
5. Nak bebaskan diri dari sebarang hutang termasuk hutang budi.
6. Nak aktifkan diri..tak mau mandom2 dah
7. Nak jadi manusia terbaik untuk semua
8. Nak menabung banyak2
9. Nak tingkatkan komunikasi
10. Nakkena banyak bersabar dalam apa jua situasi
11. Kena jadi pemerhati yang prihatin dan ambil peduli dalam apa jua masalah sendiri atau orang lain
12. Nak jadi anak yang lebih solehah dari dulu...
13. Nak cantikkkk
14. Nak kurusssss sikit je...tak nak banyak2...
15. Nak positifkan minda dalam semua aspek..
16. Nak berbakti kepada semua orang
17. Nak puasa sunat banyak222....
18. Nak tingkatkan iman dan amal
19. Nak jadi kawan yang boleh dipercayai kawan lain
20. Nak jadi insan yang lebih baik dari sebelumnya.

Tudiaaa...banyak sungguh azam dan keinginan cek siti,..memang inilah target setiap tahun,...semoga semua yang dihajati akan tercapai...
pesan pada diri,...apapun mesti buat yang terbaik...insyaallah

Friday, December 23, 2011

alhamdulillah, Helmi sudah capai misi 9A


Keputusan PMR sudah diketahui umum,..ada yang cemerlang dan ramai juga yang kecewa...tahniah untuk putera tersayang, Helmi sudah berjaya mencapai targetnya dalam akademik 2011 dan berjaya memperoleh 9A dalam PMRnya.
Semasa keputusan diumumkan,..kami sekeluarga masih dalam urusan di Kuala Lumpur,..so kesian Helmi tak dapat meraikan kejayaan ini bersama rakan2 dan guru2nya...apa2pun kami sekuarga bershukur...
Sepanjang percutian banyak peristiwa diluar jangkaan berlaku yang memerlukan komitmen....banyak juga waktu cuti kena dihabiskan menyelesaikan masalah mendatang satu persatu...inilah sebabnya yang menjadikan cuti kami kali ini tidak begitu terurus, kepada pihak sekolah,..aku mohon maaf sebab saat bersejarah 22 Disember 2011 tak dapat dikongsi bersama...bukan sengaja namun masa tidak mengizinkan..
Sebagai ibu kepada Helmi,..aku mendoakan Helmi terus maju dalam hidupnya dan mampu merubah generasi mendatang ke arah yang lebih gemilang..

Friday, December 16, 2011

alhamdulillah,..Helmi dah balik.



Setelah seminggu ber"pondok",.Helmi selamat menyempurnakan misinya menuntut ilmu bagi bekalan diri dunia dan akhirat..alhamdulillah,..semoga apa yang dipelajari akan dipraktikkan setiap hari..
Para waris juga diingatkan oleh Penganjur Kem agar memastikan anak2 yang telah dilatih diberi pemantapan iman dan disuburkan dengan amalan yang telah diterapkan.
Insyaallah,.

Wednesday, December 14, 2011

Ayahku...sudah 2 minggu..terbaring

Hari ni genap la 2 minggu ayah terlantar dipembaringan akibat terjatuh di bilik air,..kejadian yang berlaku pada 1 Disember lepas menyebabkan tulang paha ayah patah bersepai...dibuktikan dengan imej X ray...malangnya ayah tak mahu dirawat dengan perubatan moden,..kini ayah menerima khidmat bomoh patah bagi mengurangkan kesakitan...kami sekeluarga mendoakan yang terbaik untuk ayah...

Sunday, December 11, 2011

Nurain Athirah tak dapat cuti...kesian diaaa


Musim cuti sedang berlangsung,..aku yakin ibu bapa ramai yang sudang pening,..haaa baru tahu...susah kan nak jaga anak masa cuti,...selalu tugas tu guru2 yang buat...sekarang,..awak le ibu..awaklah guru...haaa macam mana...best tak?
Pada kebiasaannya,..bagi aku yang merangkap ibu dan guru...ni,..masa cuti adalah masa untuk bersantai sikit...nak jalan2,.tapi untuk anak2,..aku dah tetapkan program,...mana boleh bersantai sampai sebulan,..selain sediakan bahan bacaan tambahan,..aku juga menghantar mereka ke pusat tuisyen,...nampaknya cuti kali ini,..cuma Nurain Athirah je yang terlibat,...abangnya nak rehatkan minda selepas PMR....kesiannn adik no...tak de cuti le kan...Tuisyen Intensif ni selalunya berlangsung selama 1 bulan,..kali ni ianya bermula 1 Disember sehingga 28 Disember 2011...dah tu habisla cutinya...biarlah adik,..tahun depan kan nak exam,..kena ready le...bukankah adik pun nak cemerlang macam abang jugak kan?...
Untuk Nurain Athirah,...bersabar ye sayang....mak cuma ingin adik berjaya..mungkin nikmat cuti adik tak merasa sangat namun itulah yang terbaik,..ok...minggu depan,..mak bawa adik jalan2 ok...cuti seminggu...ok..selamat bertusyen ye..semoga adik menjadi wanita solehah yang bahgia di dunia dan di akhirat...amin.

Kem Pondok?...apa tu?...setelah kuamati banner yang direntang di simpang jalan masuk ke taman perumahanku....barulah aku tahu,..kem ini menerapkan pengajian dan kursus ala pondok....khas buat remaja di musim cuti sekolah...aku teringatkan Helmi,..puteraku yang sorang tu....
Rasanya Helmi tak berminat ni...fikirku...aku terus memujuknya sertai kem ini,..alhamdulillah akhirnya dia setuju...maka pada 9 Disember selepas solat jumaat, kami sekeluarga pun menghantarnya ke MRSM Kubang Pasu di mana kem ini akan berlangsung selama 1 minggu..bayaran yang dikenakan agak berbaloi,..cuma RM350 je...namun aku berdoa agar ilmu yang bakal diperolehi dapat memberi manfaat buat dirinya dan seisi keluarga...
Helmi anakku,,,kau saja anak lelaki mak,..padamu saja harapan mak dan abah....redhakanlah hatimu untuk menuntut ilmu dunia dan akhirat kerana itu sahaja jaminan hidup...
Kini Helmi sedang berkursus, sedangkan aku terus berdebar..kerana Keputusan PMR akan diumumkan nanti...adakah Helmi dapat kekalkan prestasinya seperti peperiksaan percubaan peringkat sekolah?...aku tak putus berdoa....semoga 9A miliknya..apalah yang paling menggembirakan hati seorang ibu selain kejayaan anak-anaknya.
Insyaallah aku yakin Helmi akan menjadi manusia,..yang bakal merubah generasi keluargaku...

Thursday, December 8, 2011

Tak mungkin kulupa selamanya...

Selepas sahaja membeli barangan di Tesco,.maka tolak teroli turun eskalator....
apa jadi,..aku dah tak tau...troli tu tiba2 meluncur turunnnnn...ya Allah..aku menjerit..nasib baik la tak de orang ramai di laluan eskalator tu...cuma sorang pak cik...dalam keadaan tak terkawal itu...aku terpaksa melepaskan troli...malangnya aku turut terjatuh atas eskalator...dalam keadaan sedar aku mencuba bingkas bangun...alhamdulillah sempat la stabil sebelum sampai ke lantai bawah...hanya tuhan tahu,,..malu satu hal,...sakit apatah lagi...rupanya troli tu meluncur terus dan merempuh gerai jualan di depan...
Peristiwa ini ku simpan je...biarlah di sini je...pada family ku katakan aku terjatuh tangga..
P/S...kalau ikut hati nak saman Tesco tu...bukan salah aku...tayar troli tu dah tak melekat di eskalator....loose...sekali fikir mungkin musibah dan peringatan dari tuhan pada diri...mungkin aku banyak dosa kut....kejadian 8 Disember 2011 jam 10 pagi tetap akan ku kenang..rasa serik nak shopping kat Tesco lagi...

Monday, December 5, 2011

KELEBIHAN PUASA ASYURA'

Riwayat Muslim. Dari Ibnu Abbas r.a berkata Rasulullah S.A.W bersabda :
" Sesiapa yang berpuasa pada hari Aasyura (10 Muharram) maka Allah S.W.T akan memberi kepadanya pahala 10,000 malaikat dan sesiapa yang berpuasa pada hari Aasyura (10 Muharram) maka akan diberi pahala 10,000 orang berhaji dan berumrah, dan 10,000 pahala orang mati syahid, dan barang siapa yang mengusap kepala anak-anak yatim pada hari tersebut maka Allah S.W.T akan menaikkan dengan setiap rambut satu darjat. Dan sesiapa yang memberi makan kepada orang yang berbuka puasa pada orang mukmin pada hari Aasyura, maka seolah-olah dia memberi makan pada seluruh ummat Rasulullah S.A.W yang berbuka puasa dan mengenyangkan perut mereka."

Lalu para sahabat bertanya Rasulullah S.A.W : " Ya Rasulullah S.A.W, adakah Allah telah melebihkan hari Aasyura daripada hari-hari lain?". Maka berkata Rasulullah S.A.W : " Ya, memang benar, Allah Taala menjadikan langit dan bumi pada hari Aasyura, menjadikan laut pada hari Aasyura, menjadikan bukit-bukit pada hari Aasyura, menjadikan Nabi Adam dan juga Hawa pada hari Aasyura, lahirnya Nabi Ibrahim juga pada hari Aasyura, dan Allah S.W.T menyelamatkan Nabi Ibrahim dari api juga pada hari Aasyura, Allah S.W.T menenggelamkan Fir'aun pada hari Aasyura, menyembuhkan penyakit Nabi Ayyub a.s pada hari Aasyura, Allah S.W.T menerima taubat Nabi Adam pada hari Aasyura, Allah S.W.T mengampunkan dosa Nabi Daud pada hari Aasyura, Allah S.W.T mengembalikan kerajaan Nabi Sulaiman juga pada hari Aasyura, dan akan terjadi hari kiamat itu juga pada hari Aasyura !".

BEZAKAN PUASA DENGAN ORANG YAHUDI

Oleh kerana orang Yahudi juga berpuasa pada 10 Muharram maka disunatkan umat Islam berpuasa sejak 9 Muharram lagi bagi membezakan dengan puasa orang Yahudi. Hadith ini dikhabarkan oleh Ibnu Abbas dalam sebuah hadith riwayat Muslim dan Abu Daud.

Atau kalau tidak dapat dikerjakan pada 9 Muharram maka boleh juga digandingkan 10 Muharram dengan 11 Muharram.

INFO HARI ASYURA - Peristiwa penting pada 10 Muharam
  1. Nabi Adam bertaubat kepada Allah.
  2. Nabi Idris diangkat Allah ke langit.
  3. Nabi Nuh diselamatkan Allah keluar dari bahteranya sesudah bumi ditenggelamkan selama enam bulan.
  4. Nabi Ibrahim diselamatkan Allah daripada dibakar Raja Namrud.
  5. Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa.Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara
  6. Allah memulihkan penglihatan Nabi Yaakob.
  7. Nabi Isa diangkat ke langit.
  8. Nabi Ayub dipulihkan Allah daripada penyakit kulitnya
  9. Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan nun, selepas berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam.
  10. Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa dan pengikutnya daripada tentera Firaun
  11. .Allah mengampunkan kesalahan Nabi Daud.
  12. Nabi Sulaiman dikurniakan Allah kerajaan yang besar.
  13. Hari pertama Allah mencipta alam.
  14. Hari pertama Allah menurunkan rahmat.
  15. Hari pertama Allah menurunkan hujan.Allah menjadikan Arasy.Allah menjadikan Luh Mahfuz.
  16. Allah menjadikan Malaikat Jibril.

******Begitulah banyaknya peristiwa penting hari Asyura yang sewajarnya menjadi renungan kita bersama...

Tuesday, November 22, 2011

Keistimewaan gamat...

jom kita teroka kebaikan gamat melalui produk Gamat emas -
KEAHLIAN HANYA RM 60 SEUMUR HIDUP
KIT NIAGA
KHAIRAT KEMATIAN
KUPON DISKAUN RM 20/ RM 10/ RM 5
KEISTIMEWAAN MENERIMA MAJALAH DAN CD
KEISTIMEWAAN 8 JENIS BONUS**** Nak jual produk kena la cuba dulu,..dah sesuai baru bole cerita,..sesiapa yang ingin sertai hubungi saya ye..

Friday, November 18, 2011

Cerita kelas 2A1 - Anak-anak disekolah 2011



Kenangan 2011 bersama anak-anak pelajar kelas 2a1...
Sebenarnya aku bernasib baik kerana mendapat pelajar seperti anak-anak 2A1...mereka semuanya baik belaka,..walaupun ada yang malas sedikit semasa belajar.
Kelas 2A1 tahun ini dianggotai pada mulanya seramai 37 pelajar...namun pada akhir tahun,..dah berkurang menjadi 35 sahaja kerana 2 pelajarnya berpindah,..Nurul fatihah Suhaimi berpindah ke Melaka pada September lalu dan terbaru Lokman hakim pula balik ke negeri kelahirannya di kelantan.
Di sepanjang bertugas sebagai guru kelas,..aku akui sukar pada awalnya,..maklum semuanya nak kena campurtangan cikgu,..barulah sesuatu tugasan nak berjalan lancar,..namun aku bersyukur kerana ramai pelajarnya seperti aishah, iman dan athierah yang sanggup membantu dalam menceriakan kelas..berkat kerjasama semua...kelas 2A1 berjaya menang sebagai johan pertandingan keceriaan kelas selama beberapa minggu..tahniah semua anakk2ku..
Kini sesi persekolahan 2011 sudah tamat,...semua yang berlalu menjadi kenangan...sehingga kini kami semua masih boleh berhubung melalui group dalam Fb yang dikendalikan oleh master Aqifi...tq aqifi,..walaupun malas nak belajar tapi kreatif....ha ha...masih teringat betapa gembiranya dia semasa aku bersetuju nak sambut birthdaynya bersama rakan sekelas...sempat la buat jamuan dengan anak-anak sekolah aku ni 2...3 kali sepqanjang tahun ni..mereka mudah bekerjasama...
Buat semua anak-anak cikgu,..aqifi, aqmal, iskandar,.ikmal, zhafri,.amir,.amar,..azmil,.lokman shafini,..azri,..lokman hakim,..shahmi hareez, danial,..dll...sorry tak berapa ingat...athirah, aishah, iman soleha, farhana rozali,.shazwani azwa, engku shifa, nadhirah,.farhana diyana,.afrina,.fatihahsuhaimai kamal. syadiah,.rabiatul, farhana hamzah dll...kalian semua tetap dalam ingatan...terima kasih semua...terima kasih kerana pernah memanggil cikgu mama kalian...Farhana rozali,..terima kasih kerana bagi cikgu kucing..comel sangat..cikgu panggil dia OWEN...semoga dia sihat selalu..
kenangan bersama 2A1 segar di memori..selamat bercuti semua,.tahun depan jumpa lagi..mungkin bukan lagi sebagai mama kalian semua..namun cikgu harap kalian semua masih boleh anggap cikgu seperti dulu..ok..

Saturday, November 12, 2011

Romantisnya Rasulullah

Heran juga dengan ramai lelaki yang cuma romantis ketika isteri belum menjadi miliknya,..sesudah berkahwin,..ramai isteri yang bersedih dan mengeluh...hampeeehhhh...Jom kita renungkan sikap dan budi bahasa Rasulullah ketika melayani isteri-isterinya...seorang lelaki yang baik adalah yang paling baik terhadap isterinya... Bahasa cinta Rasulullah kepada isterinya banyak digambarkan dalam bentuk bukan lisan hingga baginda mengamalkannya dalam kehidupan seharian.




1. Tidur dalam satu selimut bersama isteri

2. Memberi wangi- wangian pada auratnya

Aisyah berkata: "Sesungguhnya Nabi apabila meminyakkan badannya, baginda memulakan dari auratnya dan menyapunya dengan nurah (sejenis bubuk pewangi) dan isterinya meminyakkan bahagian lain seluruh tubuhnya." (Hadis riwayat Ibnu Majah)

3. Mandi bersama isteri

Daripada Aisyah, beliau berkata: "Aku biasa mandi bersama dengan Nabi dengan satu bejana. Kami biasa bersama- sama memasukkan tangan kami (ke dalam bejana)." (Hadis riwayat 'Abdurrazaq dan Ibnu Abu Syaibah)

4. Disisir isteri

Daripada Aisyah, beliau berkata: "Saya biasa menyisir rambut Rasulullah, saat itu saya sedang haid." (Hadis riwayat Ahmad).

5. Meminta isteri meminyakkan badannya

Daripada Aisyah, beliau berkata: "Saya meminyakkan badan Rasulullah pada Aidiladha selepas baginda melakukan jumrah 'aqabah." (Hadis riwayat Ibnu 'Asakir)

6. Minum bergantian pada tempat yang sama

Daripada Aisyah, beliau berkata : "Saya biasa minum daripada cawan yang sama ketika haid, lalu Nabi mengambil cawan itu dan meletakkan mulutnya di tempat saya meletakkan mulut saya.

"Lalu baginda minum, kemudian saya mengambil cawan, lalu saya menghirup isinya. Kemudian baginda mengambilnya daripada saya, lalu beliau meletakkan mulutnya pada tempat saya meletakkan mulut saya, lalu beliau pun menghirupnya. " (Hadis riwayat Abdurrazaq dan Sa'id bin Manshur)

7. Membelai isteri

"Adalah Rasulullah tidaklah setiap hari melainkan baginda mesti mengelilingi kami semua (isterinya) seorang demi seorang. Baginda menghampiri dan membelai kami dengan tidak mencampuri hingga beliau singgah ke tempat isteri yang beliau giliri waktunya, lalu baginda bermalam di tempatnya." (Hadis riwayat Ahmad)

8. Tidur di pangkuan isteri

Daripada Aisyah, beliau berkata: "Nabi biasa meletakkan kepalanya pada pangkuanku walaupun aku sedang haid, kemudian baginda membaca al- Quran." (Hadis riwayat 'Abdurrazaq)

9. Memanggil dengan kata-kata mesra

Rasulullah biasa memanggil Aisyah dengan beberapa nama panggilan yang disukainya seperti 'Aisy dan Humaira (pipi merah delima).

Mendinginkan kemarahan isteri dengan mesra. Rasulullah biasa memicit hidung Aisyah jika beliau marah dan berkata: "Wahai 'Uwaisy, bacalah doa: 'Wahai Tuhanku, Tuhan Muhammad, ampunilah dosa-dosaku, hilangkanlah kekerasan hatiku, dan lindungilah diriku daripada fitnah yang menyesatkan. " (Hadis riwayat Ibnu Sunni)

10. Memberikan hadiah.

********Begitu indahnya kemesraan Rasulullah kepada isterinya. Ia memberikan gambaran betapa Islam sangat mementingkan komunikasi bukan lisan kerana bahasa tubuh ini akan lebih berkesan menyatakan cinta dan kasih sayang di antara suami isteri.*******

Wednesday, November 9, 2011

Bila kita diumpat,..senyumlah..


Kadangkala kita mengumpat,..kadangkala jua kita diumpat..apa yang harus kita perbuat?
mula-mula kita selidiki umpatan itu samada benar atau sekadar cerita dongeng...ha ha...kalau tak betul, ringankanlah mulut untuk tersenyum dan melafazkan alhamdulillah...mengapa ye...nak ucapkan alhamdulillah....sudah semestinya la...sebab kita waktu itu sedang dihujani oleh ganjaran free...kemudian senyumlah sampai ke telinga..

Hati pula mesti redha,..berilah kemaafan kepada mereka yang mengumpat itu,..mereka tidak tahu...sebab itulah umpatan berlaku..

Sebaliknya jika umpatan itu terkena batang hidung anda,..terimalah segalanya dengan berlapang dada,..buatlah perubahan untuk kebaikan dan kemudian berserahlah kepada Allah. insyaallah umpatan itu mendatangkan seribu hikmah..percayalah.


Sunday, October 23, 2011

Kenangan lalu mengusik jiwa..


Semua gambar ni mempunyai nostalgia tersendiri bagi aku suatu masa dulu,...























Sunday, October 16, 2011

Kesan Pornografi Terhadap Otak..

Ahli bedah saraf dari Hospital San Antonio, Amerika Syarikat, Donald L. Hilton Jr MD mengatakan bahawa ketagihan mengakibatkan otak bahagian tengah depan yang disebut Ventral Tegmental Area (VTA) secara fiziknya mengecil.

“Pornografi menimbulkan perubahan tetap pada neorotransmiter dan melemahkan fungsi kawalan. Ini yang membuat orang-orang yang sudah kecanduan tidak dapat lagi mengawal perilakunya,” kata Hilton serta menambah bahawa ketagihan pornografi juga menimbulkan gangguan memori. Keadaan itu, tidak terjadi secara cepat dalam waktu singkat namun melalui beberapa tahap yakni kecanduan yang ditandai dengan tindakan impulsif, ekskalasi kecanduan, desensitisasi dan akhirnya penurunan perilaku.“Dan kerosakan otak akibat kecanduan pornografi adalah yang paling berat, lebih berat dari kecanduan kokain (dadah).”

Fikiran mengenai seks akan menguasai alam bawah sedar mereka. Gambar berbau seks akan melekat pada otak mereka, sehingga pada ketika seseorang memutuskan untuk berhenti melihat pornografi pun, gambar-gambar yang pernah dia lihat dimasa lalu akan bertahan sampai beberapa tahun bahkan selama-lamanya

Dalam banyak kes, pornografi membuat seseorang kehilangan daya kerjanya. Yang sebelumnya aktif dan kreatif boleh menjadi tidak fokus dalam pekerjaan. Pornografi dapat merosak hubungan seksual dengan pasangan kerana terbiasa membayangkan orang lain dalam hubungan seksual. Imaginasi adalah salah satu kesan pornografi yang sangat kuat. Nilai dan kemurnian seksual sesungguhnya menjadi rosak. Melihat pornografi akan membuat seseorang menjadi sering berbohong.

Tekanan dan kebingungan akan memenuhi hidupnya. Pornografi membawa kekuatan jahat yang akan mengawal dan mendominasi penontonnya. Sekali saja seseorang melihat pornografi, itu akan membawanya semakin dalam. Nilai moral yang benar makin lama makin pudar, sehingga timbul standard ganda yang membingungkan.

Contoh kebohongan yang ditawarkan ialah :
a. Kebebasan seksual = kebahagiaan.
b. Penyimpangan seksual = normal.
c. Bila-bila saja melampiaskan keperluan seksual = hal yang benar dan wajar.
d. Setiap hari masturbasi = sihat.
e. Pornografi = tidak menyakiti siapa pun.
f. Bintang porno = orang paling bahagia di dunia.

Inilah info yang ingin kusebarkan kembali setelah aku membacanya dari sebuah web...sama2 kita awasi diri sendiri dan ahli keluarga dari gejala ini. Sesungguhnya kita tak mungkin dapat lari dari gejala di zaman global ini, namun sebaiknya kita ada alternatif bagi mengelakkan diri kita terseret ke lembah hina ini.

Saturday, October 8, 2011

Sadis...Aku tak dapat terima. kenyataan ini...


Isteri dalam pantang, bapa liwat bayi 23 hariApa nak jadi ni?? Hatiku,..apatah lagi persaanku langsung tak dapat menerima berita dari Harian Metro hari ini...Ya Allah...


KUALA LUMPUR, 8 Okt — Berang isteri dalam pantang enggan melayan kehendak seksualnya, seorang lelaki berusia 28 tahun bagaikan dirasuk syaitan apabila sanggup meliwat bayi lelakinya berusia 23 hari di dalam bilik di rumah mereka di Taman Sunway, Batu Caves di sini kelmarin.
Laporan media menyebut lebih kejam apabila tangisan bayi malang yang menahan kesakitan itu langsung tidak diendahkan si bapa durjana, sebaliknya dia menjadi lebih rakus dengan bertindak menutup mulut anaknya itu menggunakan tangan dengan kuat, sekali gus menambah derita si kecil.

Bapa yang kejam itu berbuat demikian untuk mengelakkan tangisan bayi malang itu didengari isterinya yang ketika kejadian dilaporkan sedang berehat di ruang tamu rumah.
Dipetik Harian Metro hari ini, sumber polis berkata, tindakan keji dan kejam itu hanya disedari ibu mangsa berusia 39 tahun kira-kira pukul 4 petang apabila melihat mangsa tidak bermaya ketika mahu memandikannya.

“Si ibu terkejut apabila melihat bahagian mulut mangsa lebam. Pemeriksaan wanita itu kemudian mendapati bahagian dubur mangsa turut cedera.

“Dia mula curiga suaminya melakukan sesuatu yang buruk terhadap bayinya kerana sedar sebelum itu lelaki berkenaan bermain bersama anaknya itu di dalam bilik,” katanya.
Sumber berkata, tanpa pengetahuan suaminya wanita terbabit bergegas membawa mangsa ke sebuah klinik sebelum doktor mengarahkannya melakukan pemeriksaan semila di Hospital Selayang.

“Pemeriksaan doktor yang mengesahkan mangsa diliwat. Berang dengan perbuatan terkutuk suaminya itu, wanita itu membuat laporan di Balai Polis Selayang,” katanya lagi.
Sumber itu berkata, sebelum kejadian suspek mengajak ibu mangsa melakukan hubungan seks, namun wanita itu enggan kerana dia masih pantang kerana baru 23 hari melahirkan anak.
Lelaki itu ditahan malam kelmarin dan sedang direman selama empat hari.
Sumber juga berkata bayi itu berada dalam keadaan kritikal.

Ketua Polis Daerah Gombak Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah mengesahkan penahanan lelaki berkenaan untuk membantu siasatan di bawah Seksyen 377 Kanun Keseksa
an.

****Bayi berusia 23 hari..?...****aku tidak mampu bersuara lagi...airmata sahaja yang jadi saksi betapa pedihnya hati...

Gurindam Solat

Saban hari kebelankangan ini,..aku merasa terhibur amat dengan kawan-kawan FB yg pandai berbahasa,...setiap hari ade je yang tag aku dengn kiriman bahasa yang indah...didatangkan dalam bentuk pantun dan gurindam..indah bersulam bahasa...apa sahaja peristiwa yang istimewa pasti menjadi habuan cerita...aku cuma mampu kagum ...terima kasih tidak terhingga...

Berikut adalah salah satu dari kiriman bahasa indah yang aku terima...kutitipkan di sini sebagai penghargaan buat mereka dan peringatan buat semua..dalam seloka sama-sama kita bermuhasabah.


Tajuk : Gurindam Solat.


Fajar sadiq Allah ciptakan,

di situlah solat subuh diperingatkan.

Solat dengan seribu kebaikan,

aura pagi Allah sertakan mengiringi sepanjang perjalanan.

Solat subuh solatnya Nabi Adam,

bersyukur kepada Allah terlepasnya kegelapan malam.

Solat zuhur solatnya Nabi Ibrahim,

solat bersyukur keberkatan dikirim.

Solat asar solatnya Nabi Yunus,

bersyukur terlepas dari perut ikan paus.

Solat maghrib solatnya Nabi Isa,

bersyukur kepada Allah terselamat fitnah dunia.

Solat isyak solatnya Nabi Musa,

bersyukur terlepas daripada kesedihan melanda jiwa.

Hamba Allah yang bersolat,

tanda hamba yang mensyukuri segala nikmat.

Allah berjanji kepada hambanya yang mensyukuri nikmat diberi,

ganjaran berganda didamaikan hati menanti pasti.

Kasih sayang Allah kepada hambaNya yang bersolat sangat tinggi,

diselamatkan kehidupan dunia dan akhirat daripada hati yang mati.

Nukilan:Rahmat Salihon

30 Jun 2011 - Khamis

3.45 pagi

Sunday, October 2, 2011

Miskinkah kita?...

Atas dasar kemiskinan yang melampau,...ramai kanak-kanak terpaksa bekerja sebagai buruh walaupun mereka memiliki kudrat yang lemah.

Kemiskinan yang melanda ramai umat Islam di dunia ini mungkinkah kerana mereka malas berusaha?

Kisah dan Tauladan (Hayatilah kisah ini, semoga menjadi panduan berguna)

Seorang lelaki datang berjumpa Nabi Muhammad kerana ingin meminta bantuan.Beliau berasal daripada kaum Ansar dan miskin.

"Wahai utusan Allah,saya memohon bantuan daripada tuan sedikit wang untuk saya dan tanggungan saya,"kata lelaki itu.
"Adakah di rumah saudara tidak mempunyai apa-apa?"tanya Nabi Muhammad.

"Saya hanya mempunyai sehelai tikar kain untuk kami duduk dan beberapa gelas minuman,wahai kekasih Allah,"jawab lelaki Ansar itu kehairanan.mengapa pula Nabi Muhammad bertanya berkenaan barang-barang yang ada di rumahnya sedangkan beliau hanya memerlukan sedikit wang daripada Nabi Muhammad,tidak lebih daripada itu.

"Bawakan barang-barang saudara itu kepada saya,"kata Nabi Muhammad meminta lelaki itu membawa barang-barang yang ada di rumahnya kepada beliau.
Lelaki itu mentaati perintah Nabi Muhammad lalu beliau berjalan pulang ke rumahnya.Beliau masih memikirkan tujuan Nabi Muhammad menyuruhnya berbuat demikian. Sambil berfikir,tanpa disedari beliau sudah sampai ke rumah. Diambilnya sehelai tikar yang dibuat daripada kain serta beberapa gelas minuman.Kemudian beliau berjalan kembali bagi menemui Nabi Muhammad.

Beliau menyerahkan barang-barang itu kepada Nabi Muhammad.Lelaki itu tetap dalam kebingungan.Beliau masih tidak pasti apa yang akan dilakukan oleh Nabi Muhammad dengan barang-barang itu.

Nabi Muhammad mengambil barang-barang itu dan bertanya kepada beberapa orang sahabat yang berada bersama-samanya,"Siapakah antara saudara yang ingin membeli barang-barang yang ada pada saya ini?" tanya Nabi Muhammad.

"Saya ingin membelinya dengan satu dirham,"jawab seorang sahabat.
"Siapa yang mahu membelinya lebih daripada satu dirham?"Tanya Nabi.
"Saya ingin membeli kesemuanya dengan dua dirham!'sambut seorang sahabat yang lain.

Nabi Muhammad pun memberikan barang-barang itu kepada sahabatnya yang mahu membeli dengan dua dirham.Selepas wang dua dirham diserahkan kepada Nabi Muhammad,beliau memanggil lelaki Ansar yang kehairanan itu.Lelaki Ansar itu berfikir,sudahlah beliau orang miskin,Nabi Muhammad pula menjual semua harta-harta yang tinggal sedikit itu.Tetapi beliau tidak menyuarakan kehairanannya kerana menghormati Nabi Muhammad.

mendengar namanya dipanggil oleh Nabi Muhammad,lelaki itu segera menghampiri beliau.

"Ambil satu dirham ini.Wang ini saudara belikan makanan untuk anak-anak dan isteri saudara.Kemudian satu dirham lagi ini,saudara pergi kepasar dan belikan kapak.Bawa kapak itu kepada saya,"kata Nabi Muhammad.

Lelaki yang kebingungan itu bertambah bingung.Bermacam-macam pertanyaan bermain dalam fikirannya.Namun beliau tetap tidak membantah arahan Nabi Muhammad.

"Baiklah,wahai kekasih Allah,"kata lelaki itu.

Diambilnya wang dua dirham yang diserahkan oleh Nabi Muhammad.Kemudian beliau pergi kepasar membeli makanan dan sebilah kapak yang tidak mempunyai pemegang.

Sebelum pulang menemui Nabi Muhammad,beliau singgah ke rumah memberikan makanan yang dibeli tadi kepada isteri yang sedang menunggu beliau.Isteri beliau terlalu gembira sehingga menangis kerana mendapat makanan itu.Lalau isteri beliau membahagi-bahagikan makanan itu kepada nak-anaknya.Lelaki itu memerhatikan gelagat anak-anaknya yang sedang menjamah makanan.Beliau berasa sedih dan sebak melihat anak-anak yang sudah beberapa hari tidak makan.

Kemudian lelaki itu pergi menemui Nabi Muhammad bersama kapak yang tidak mempunyai pemegang itu dan diserahkan kepada Nabi Muhammad.Nabi Muhammad mengambil kapak itu lalu mengikatnya dengan sebatang kaya sebagai pemegang.Apabila selesai,beliau memberikan kapak itu kepada lelaki Ansar tadi.

"Pergilah saudara ke dalam hutan.Carilah kayu-kayu kering dan bawa kayu-kayu itu ke pasar bagi dijual sebagai kayu api.Saudara jangan kembali ke sini berjumpa dengan saya selama 15hari,"kata Nabi Muhammad.

Tanpa banyak bersoal jawab,lelaki itu terus pergi ke hutan.Dicarinya kayu-kayu kering,kemudian dipotong kecil-kecil,lalu kayu-kayu diikat dan dibawa ke pasar bagi dijual.Begitulah kerja lelaki Ansar yang miskin dan taat pada arahan Nabi Muhammad.Beliau melakukan kerja itu selama 15hari.Pada hari yang ke-16,beliau pergi berjumpa Nabi Muhammad bersama-sama dengan wang jualan hasil kerjanya sebanyak 10 dirham.

Sambil tersenyum gembira,lelaki itu menyerahkan wang 10 dirham kapada Nabi Muhammad dan berkata, " Wahai kekasih Allah,teirmalah 10 dirham ini. Wang ini saya peroleh hasil kerja-kerja yang saya lakukan atas perintah tuan dahulu."

"Ambillah wang itu dan belanjakan dengan sebaik-baiknya.Pekerjaan saudara ini lebih baik daripada saudara datang pada hari kiamat nanti dengan wajah yang mempunyai titik-titik hitam.Meminta-minta itu tidak baik kecuali orang yang sangat miskin,orang yang mempunyai hutang yang banyak dan orang yang mempunyai tanggungan diyat," kata Nabi Muhammad memberi nasihat kapada lelaki itu.
* Begitulah apa yang seharusnya kita perbuat. Kemiskinan bukan alasan untuk meminta-minta. Allah pasti memberi ganjaran kepada yang berusaha.


Saturday, September 10, 2011

sekilas antara Malaysia dan Somalia.

..dunia kita di Malaysia menjadi berbeza amat dengan Somalia..Di bulan Syawal ini, di mana-mana sahaja ada jamuan raya,...(teringat aku kepada penduduk Somalia),..di sini makanan melimpah ruah,..penuh se meja,..(di sana ayaq paip pun tak de...hujan pun tak mau turun)..di sini, Rumah terbuka setiap masa,..ada sentiasa..sehingga naik rimas tak terkejar...(kat sana, rumah memang dah terbuka,..berbumbungkan langit semata...).
Malaysia yang kaya dan makmur,..makanan melimpah ruah...sedangkan bumi Somalia semakin gersang,..rakyat kita sakit kerana terlebih makan namun di sana mati tiada makanan,..mati pun tidak berkapan!

Sekeping gambar berbicara....membawa pelbagai persoalan.

Seorang kanak-kanak dan seekor burung helang,..kedua-duanya makhluk Allah...masing-masing mempunyai qadarnya sendiri. Si kecil ini sedang menunggu masa untuk meninggalkan bumi Somalia yang kejam padanya,..bumi yang tidak lagi sudi menerbitkan buahhan dan tanaman...si helang juga menunggu...setia untuk mendapatkan rezekinya...masyaallah...

Wednesday, August 31, 2011

Fenomena Hari Raya...dilema...!!

Alhamdulilllah,..beraya sudah kita ye,..setelah melepasi Ramadhan,..Syawal membawa sinarnya untuk kita..dengan rahmat Allah bersamanya..
malam raya,..selepas shaja diumumkan pengesahan oleh Penyimpan mohor raja2,..maka bersemaraklah segala rancangan hiburan,..aku termenung jauh,..hiba benar rasa di hati,..baru sahaja melepasi ramadhan,..yang penuh ketenangan dan kesederhanaan tiba-tiba beralih arah...astaga..,dilema betul...



Terus mencuba mempertahankan benih-benih kemanisan iman yang dipupuk sepanjang Ramadhan,..tinggalkan TV sambil berpesan kepada anak2 agr beraya dengan cara yang betul agar tidak hilang segala pahala yang dikumpul sebulan...
Isnin,..30 Ogos,...Aidilfitri tiba jua,..sepanjang malam cuba bertakbir dan bertahmid..namun hanya sendirian,.tidak berteman..anak2 leka melayan FB mereka,..ahhhhh gerammmm
Terfikir kini,..bagaimana raya yang betul,..apa yang difahami ialah,..saling menziarahi dan bermaafan...tapi fenomena sekarang,..sangat menyedihkan,..hiburan raya menjadi santapan...dilema....mungkin diri sendiri dapat dikawal namun persekitaran,,,anak2,..dan masyarakat macam mana?...semoga Allah memberi kemudahan untuk kita kembali merayakan Aidilfitri sesuci fitrah Ilahi..insyaallah..

Saturday, August 13, 2011

menangislah untuk ramadhanku yang kian menjauh..

Menangislah, Jika itu bisa melapangkan gundah yang mengganjal sanubarimu.
Bahwa Ramadhan sudah bergegas di akhir hitungan.
Menangislah,Biar butir bening itu jadi saksi di yaumil akhir.

Menangislah, Allah tak menjanjikan apa-apa untuk Ramadhan tahun depan,
apakah kamu
masih disertakan, sedangkan Ramadhan sekarang cuma tersisa beberapa belas.
Menangislah untuk Ramadhan yang kian hilang, bersama nostalgia yang terus tumbuh bersama usiamu.

Menangislah, Untuk dosa-dosa yang belum juga diampuni, tapi kamu masih juga menambahi dengan dosa baru. Menangislah. Dan tuntaskan semuanya di sini, malam ini. Karena besok waktu akan bergerak makin cepat,

Ramadhan semakin berlari. Tahu-tahu sudah sepuluh hari terakhir dan kamu belum bersiap untuk itikaf. Dan lembar-lembar quran menunggu untuk dikhatamkan.

Menangislah Sekarang, atau mungkin tidak bisa sekali lagi bersama Ramadhan yang kian menjauh pergi..menangislah.…

Wednesday, August 10, 2011

Biarkan Ramadhan itu sepanjang tahun..


Kini sudah melewati 10 Ramadhan,..bahang puasa sudahpun menampakkan hasilnya..ramai para pelajar yang mula mengantuk dalam kelas..ahhh...alasan saja tu...bagi aku










Ramadhan sangat bermakna kerana:
1. Hariku lebih tenang,..tidak perlu fikirkan makan atau nak ke kantin...
2. Balik sekolah dengan jiwa merdeka dari fikir nak masak...
3. ada masa untuk baca quran
4. merasa kuat untuk bangun sahur....
5. kerap ke masjid..
Itulah antara yang aku rasakan,..memang betul,..jiwa lebih tenang di bulan Ramadhan..ingin rasanya sepanjang tahun biar seperti Ramadhan saja...fikiran lebih fokus dari berfikr dan buang masa di dapur...legaa..
alhamdulillah juga..anak-anak tidak cerewet nak makan itu ini,..sekadar apa yg ada..amin.
itulah keindahan ramadhanku..semoga aku mampu jadikan bulan-bulan seterusnya sebagai ramadhan jua..

Thursday, August 4, 2011

SOLUSI - ubat minda terbaik



Solusi yang kini menjadi solusiku,..
ubat mindaku,
dekatkan aku yang dulu jauh,
rapatkan aku pada yang dulunya renggang,
membacanya membuatkan jiwaku tenang.
jom kita baca solusi...isu terkini mengenai pengisian ramadhan...sama-sama kita santaikan diri dengan solusi...tidak terlalu berat untuk difikirkan...cuma keinsafan menerjah pemikiran..carilah solusi.

Friday, July 29, 2011

Sebaik-baik puasa adalah yang diterima Allah,..tanda-tandanya ialah...

TANDA-TANDA PUASA YANG DITERIMA ALLAH
1. jiwanya merasa lebih bersih dan ikhlas
Dalil: " Tiap-tiap amal Bani Adam untuknya kecuali Puasa, ia untuk-KU" (Bukhari-Muslim), apakah anda merasakan anda-anda benar berpuasa dengan penuh Ikhas sebagaimana mafhum hadith itu?

2. Fizikal anda bertambah sihat dan jiwa anda amat bahgia selepas 30 hari berpuasa.
Dalil: "Orang yang berpuasa merasai dua kebahgiaan: bahgia ketika berbuka dan ketika bertemu Allah dan ia berbahgia dengan puasanya." (Bukhari-Muslim)
Jika anda merasa damai dan bahgia, maka ia 30 hari yg sukses.

3. Puasa melakukan suatu kejutan dan perubahan kepada rutin dan kebiasaan seseorang dan memasukkan jatidiri atau membina perisai.
dalil: "Puasa adalah perisai dari sekelian banyak perisai orang mukmin." HR Tabrani disahihkan oleh al-Albani dalam Sahihul Jaami'

4. Kendurnya gelora seksual seseorang.
Dalilnya: "Wahai pemuda, barangsiapa yang mampu diantara kamu, maka menikahlah, kerana ia dapat menundukkan pandangan dan menjaga kemaluan. B/siapa tidak mampu, bepuasalah..kerana ia adalah perisai." Bukhari

5. Tajamnya perasaan kita terhadap nikmat Allah dan kita menjadi lebih bersyukur.
Dalil: Nabi menggambarkan kehidupan hariannya walaupun status insan pilihan memilih untuk lapar sehari dan kenyang sehari (puasa Daud)...baginda menjelaskan kenapa," bila aku lapar, aku merendah diri dan berzikir kepada-Mu, bila aku kenyang, aku memujiMu dan bersyukur." {HR Ahmad dan Termidzi, tapi sayang dinilai dha'if oleh al-Albani}

6. Gabungan dari semua itu, puasa membawa puasawan menjadi lebih TAQWA. Dalil: QS 2:185 (agar kalian bertaqwa)

Tapi pastikan bila anda menjalani madrasah 30 hari, anda kena periksa banyak mana INPUT atau usaha yang anda lakukan spt:

a. menjaga sunnah2 puasa
b. menghindari omong2 kosong dan yang sia-sia
c. tarawih
d. tahajjud
e. derma/sedeqah
f. i'tikaf 10 terakhir
g. tilawah, dll

****** semoga puasa kita kali ini diterima Allah,..jom check sendiri nanti...
- suber dari Jabatan Agama Islam Seberang Prai.-

Monday, July 25, 2011

Julai dalam kenangan...

Julai 2011 kian mengensot pergi...
membawa bersamanya pelbagai suka duka kehidupan.

4 Julai - Birthday suami. Kami berkongsi tarikh lahir yang hampir sama...

5 Julai - hari lahirku...terima kasih kepada sesiapa sahaja yg memberi ucapan dan hadiah walau tidak pernah kupinta. Terima kasih teramat sangat atas ingatan anak2 didik kelas yang mengadakan majlis untukku...





17 Julai - suamiku dimasukkan ke wad untuk dibuangkan batu karangnya..maka tidurlah ia di wad selama 3 malam. Hari yang sama juga satu insiden yang memualkan berlaku,..bila anak gadisku yang sedang gatal tangan dan gila stereng menyebabkan kerosakan yang agak beribu juga..

24 Julai - Aku membakar 2 biji kek coklat yang ku ambil resepinya dari internet...aku malu sebenarnya nak bawa kek tu ke jamuan kelas seperti yang kijanjikan pada semua pelajar keran kek tu cacat..he he...tapi selepas ramai yang makan memuji sedappp...aku terasa nak buat lagi ...



25 Julai - aku MC dan tidak hadir ke sekolah...demam selesema makin menjadi2..batuk sampai sakit tekak...alhamdulillah dah lama tak demam..mungkin nak sambut ramadhan ni...

Antara Gejala demam selsema yang aku alami adalah seperti di bawah:
* Tekak yang kering
* Hidung berair-hingus berair dan jernih kemudian ia mula pekat.
* Hidung tersumbat
* Bersin-merupakan usaha badan untuk melapangkan saluran rongga hidung.
* Batuk-mungkin kering atau mengeluarkan kahak.
* Suara parau-suara kasar dan parau kerana korda vokal (peti suara) membengkak.

Selain itu aku juga mengalami.
* Mata rasa kepanasan sedikit
* Hilang deria bau dan rasa.
* Terasa seperti sinus atau telinga penuh dengan tekanan.
* Demam.
* Sakit-sakit badan.

27 Julai
Menghadiri Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang 2011. Tahniah untuk diri sendiri...dah 20 tahun mengajar,..baru kini cemerlang,..adakah selama nin aku tak cemerlang?...biarlah diri sendiri yg jawab kan kerana hanya kita dan Allah jua yg arif tentang diri sendiri...semoga semakin cemerlang di dunia dan akhirat..
****Julai belum selesai...

Wednesday, July 20, 2011

Hati tidak tenang?,..apa sebabnya?

Kerapkali hati kita selau merasa tidak tenang dan tenteram kan?...apa sebabnya ye.. Antara sifat mazmummah utama yang menghilangkan bahagia di hati ialah :

  • Pemarah paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak tenang.
  • Pendendam tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam hatta secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung.
  • Hasad dengki – amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana IA memiliki sifat ketuhanan.
  • Bakhil – sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat DLL. Dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan IA tiada duit. (rezeki yang diberi oleh Allah elok dikongsi bersama..-derma) Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupun fasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri melalui maknusia
  • Tamak orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut…walau berapa banyak yg diminum tetap tak abis jugak….lagipun org tamak selalu rugi.. ** Ingat ! Yang dikatakan harta atau rezeki Kita bila IA dipakai atau digunakan oleh Kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki Kita. (mungkin Ada hak orang lain di situ) Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan
  • Tidak sabar andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar. (oleh itu banyak2kanlah bersabar bila hadapi dugaan..cthnyer time keja banyak..tetap maintain vogue walau keja bertimbun atas meja..heh..heh..)
  • Ego- ibu segala mazmummah jadi IA membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin.
  • Riak terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakun-lakun di depan orang. Jika IA dipuji, IA akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, IA akan mengurangkan amalnya. -Allah marah kalau Kita riak..takabbur dgn aper yg Kita Ada..
  • Cinta dunia – tidak dapat menderita, …dapat pun menderita kerana bila sudah dapat susah pula menjaganya. Berhartalah tidak mengapa tetapi kawal hati jangan diletakkan pada harta itu. Biler mati cuma bawa amalan Dan DOA anak yg soleh/solehah… Cinta dunia merupakan “neraka dunia” kerana dunia itu “panas” akibat IA merupakan barang buruan Dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati Dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi Dan akhirat dibawa mati.

Saturday, July 9, 2011

Terima kasih.


Happy Birthday mama....itulah yang tertulis di atas kek yang sederhana,..tidaklah cantik sangat decorationnya,..tiada berlilin,..namun semua tu menjadi simbol ingatan,...terima kasih anak-anak didikku,..tidak pernah ku pinta untuk ini,..kalian bertindak sendiri...aku amat bersyukur dan jauh di seudut hati..aku bangga kerana masih diraikan di hati kalian semua ..pelajar kelas 2A1 SMK Syed Mohamed Al-Bukhary 2011.



Thursday, July 7, 2011

Apa nak jadi ni..?

Ya Allah, apalah nak jadi ni,..dah selalu sangat dengar ayat ni,..kat mana2 pun boleh dengar, kat mana2 pun selalu keluar,..terutamanya apabila melihat tajuk berita di Harian Metro...betul kan..ha ha..ayat ni sinonim sangat dengan kita, mungkin keluhan,..mungkin jua rungutan,..mungkin jua tak puas hati...dalam dunia hari ini,..ramai sangat yang tertekan...
Bagi ct,..ayat ni selalu keluar dari mulut ct waktu dalam kelas...terutamanya kalau reaksi pelajar dah tak boleh saman.."Heiii...kamu ni nak jadi apa 5 tahun lagi?"...lebih kurang macam tu la juga..he he.
Tetapi hari ni,..saat ni..ct tanyakan semula diri sendiri dengan soalan yang sama..apalah nak jadi dengan aku ni?..mungkin aku dah mula boring dengan rutin harian,..mungkin jua aku rasakan hidupku kini tak banyak berubah,..mendatar tanpa sebarang ledakan atau apa sahaja yang boleh mendesak untuk mengubah jadual...tak pasti,..kadang2 teringat...sampai bilakah aku boleh bernafas lagi,..adakah aku sudah bersedia dan rela untuk saat yang penamat itu?...
Apakah aku akan hidup 5 tahun lagi?..Siapalah aku untuk memberi jaminan itu?..entah esok atau lusa..bersediakah aku..belummmmm...aku belummmmm bersedia,..Ya Allah apalah nak jadi...saban hari masa tersisa sedikit cuma untukmu..ke mana masaku,..entah...tak tahu,..yang pasti...hari biasa di sekolah..hari cuti kat rumah..
Apalah yang aku cari?...yang pasti..aku sedar masih banyak yang belum pasti,..masih panjang perluku berlari..dan masih abnyak perkara perlu dilunasi...Ya Allah apalah nak jadi...so akhirnya..Ya allah..jadikan diriku manusia yang masih sempat mengingatimu tatkala waktu susah dan senangku...aminnnn..

Wednesday, June 29, 2011

Israk Mikraj,,sekadar cuti bersantai?

Cuti lagi,..sepanjang hari berkemas dan bersiap untuk program lawatan ke Melaka,...sambil2 tu aku bermuhasabah,.cutiku hari ini dihabiskan untuk urusan duniaku,..sedikit benar masa seharianku..dapat digunakan untuk menambah ilmu..sibuk sungguh,..maka aku pun sempat sms pada anak2 agar menyempatkan diri mencari ilmu dan info berguna sebelum masa mencemburui seperti yang aku alami sekarang...
Dari tinjaun kendiri, ramai yg bersantai hari ini,..ada yang tak tahu kenapa bercuti dan bila dikabarkan sempena hari kebesaran Islam, diwajah tergambar kekosongan,...seolah2 tidak memahami makna hari ini....aku sedih benar,..tapi nak kata apa lagi,..bila aku test ilmu anak2.....mereka juga kurang faham,..sekadar menjawab Israk Mikraj tu adalah pengembaraan nabi Muhammad s.a.w ke langit untuk menerima perintah Allah terutamanya dalam ibadah solat...sebiji macam buku teks...tak de penambahan..so pi mai2 dok tang tu la juga...
aku masih mampu menginagti cerita israk mikraj yang telah didengar sejak puluhan tahun lalu...waktu itu usia baru 7 tahun, dibawa ke suarau oleh nenek,..yang aku ingat,..hatiku jadi kecut bila dicritakn bab nabi di bawa melihat siksaan dalam neraka...kebnyakannya wanita,..masih terngiang suara ustaz itu...mungkin masa tu kehidupan serba kuno dan tidak ada banyak alatan moden yang menyusup masuk seperti hari ini. Kesian aku kalau fikrkan betapa generasi baru saban hari diterjah oleh pelbagai godaan duniawi yang mengcengkam diri dan nilai iman....yang aku akui,,generasi lama masih terpelihara jiwa dan minda berbanding zaman kini...apapun aku berdoa semoaga Israk dan Mikraj ini menjadi pemangkin kepada sebuah perjalanan hidup yang lebih suci...insyaallah.

Friday, June 24, 2011

lagi-lagi cukai,...tension!

Baru je bulan lepas settlekan cukai tanah yang tertunggak 4 tahun,...dekat rm 500 jugak le...bukan tak nak bayaq tp tak pernah dapat apa2 makluman pun dari pejabat tanah,..aku pun diam je la..tup tap2,..kerajaan kedah la ni korek punya korek,..sampai la kat ct satu notis,..kena bayaq segera dalam tempoh 14 hari...sesekali macam nak menjerit...habih ranap gaji ct bulan lepas,...
bulan ni pulak kena settle cukai pintu la pulak,..setahun dekat rm 500 jugak..
Sekarang ni, kalau gaji 3 ribu,..dah jadi orang miskin le...kadang2 nyesal gak beli rumah ni, dah le separuh bayaq untuk setiap bulan, macam2 cukai pulak dikenakan,...yang lawaknya semua cukai ada, cukai longkang dan parit pun ade tapi selama ni tak de la pulak orang yang datang nak cuci pun..
tu baru cerita cukai,..belum lagi bab lain,,,,kadang2 ct rasa tak nak keluar rumah,..apa taknya, kalau keluaq rumah mesti terbang juga sekeping dua...hakikatnya,..sejak beli rumah ni,..kewangan ct agak ketat...bak kata orang,...selalu sesak...nasib baik le yang lain2 tu ada yang settle...makan, kereta, perbelanjaan harian...alhamdulillah.
Insaf juga le bila kenangkan bagaimana peritnya kehidupan manusia lain yang lebih susah,..jadi ct kena bermuhasabah dan cuba amalkan gaya hidup sederhana..itu pilihan yang ada. Insyaallah.

Saturday, June 18, 2011

Babi,...senjata ampuh untuk lemahkan umat Islam.











Hari ini, babi atau khinzir amat sinonim dalam keperluan harian umat Islam terutamanya barang makanan, saban hari makin banyak yang kita ketahui...kadangkala terfikir,..mengapa kita diasak begini hebat,...Ternyata musuh islam akan berbuat apa sahaja bagi melemahkan umat Islam maka mereka kini menjadikan barangan keperluan dan makanan sebagai satu saluran yang boleh melemahkan minda umat Islam.

Babi SUDAH JELAS HARAMNYA PERHATIAN KEPADA SEMUA UMAT ISLAM RISALAH INI DIEDARKAN OLEH DR. RASHEED MOS,UNIVERSITI MALAYA KL, PERSATUAN PENGGUNA MALAYSIA , MAJLIS AGAMA ISLAM MALAYSIA & JABATAN KASTAM MALAYSIA. KAJIAN TELAH DIBUAT OLEH MAHASISWA UTM, UUM, USM, UM, UKM, & CAP.

SENARAI BARANG YANG MENGANDUNGI LEMAK ****
> 1. Minyak Masak LAM SOON ( Cap Helang & Buruh )
> 2. Ubat Pearl Cream Arche ( Thailand )
> 3. Ajinomoto ( Thailand )
> 4. Ais Krim Harga RM1.00 ke atas
> 5. Semua tauhu buatan Orang Cina
> 6. Sabun LUX & Lotion Badan Buatan Malaysia , USA , & Thailand
> 7. Sabun FAB berbuku
> 8. Lobak Jeruk
> 9. Mee & Kueteow basah ( buatan Cina)
> 10. Krim Muka Hazeline Snow

SENARAI BARANG YG MENGANDUNGI ( KULIT ****, URI & BINATANG YANG TIDAK HALAL)

> 1. Semua Jenis Serbuk Mee Segera Terutama Maggi
> 2. Pucuk , Kulit Popia, Fish Cake & Bebola Ikan buatan Orang Cina
> 3. Daging Burger Import
> 4.. Sardin, Kari Ayam dlm tin & Yong Taufu buatan Orang Cina
> 5. Kasut Bola Jenis ‘ Gold Cup’
> 6. Berus Gigi Jenis ‘ Reach’
> 7. Mee Kering ( sanggol ) 15.Mee Rebus Tulang&Kiub Perasa Ayam
> 8. Semua sabun mandi yang diimport
> 9. Ajinomoto kecuali keluaran Kilang Lot 5710 Jalan Kuchai Lama KL
> 10. Semua jenis shampoo kecuali keluaran Orang Islam
> 11. Have Pearl Cream
> 12. Ramuan Kentucky Fried Chicken & Mc Donald
> 13. Ubat Kurap buatan Org Cina
> 14.. Beehon Segera Siam
> 16. Sabun Mandi Yang Berminyak

SENARAI BARANG YANG MENGANDUNGI GELATIN ( LEMAK **** DAN BINATANG TIDAK HALAL )

> 1. Bosset Wine Gum
> 2. Dairy Milk Coklat
> 3. Coklat Cadbury/ Chewing Gum
> 4. Sugus Strawberry
> 5. Passer Doily Mixture
> 6. Trebo Mint Chewing Gum/ Peppermint
> 7. Scothes Vikmin
> 8. Share Extra Atrenght
> 9. Black Current Jelly
> 10. Royal Gulaman & Decart Oranges
> 11. Valvis Gelatin
> 12. Sarung Kapsul Ubat
> 13. Ais Krim dalam bekas plastik
> 14. Gula-gula Fruities
> 15 Cake Mets Vilber Punch
> 16 Coklat Cake
> 17 Tepung Kastard Lady’s Choice
> 18 Semua jenis Jelly
> 19 Semua jenis gincu bibir
> 20 Keseluruhan Jenis Sheisedo
> 21 Lady’s Choice Jelly

Friday, June 10, 2011

Israk Mikraj- Muhasabah buat wanita.

Antara pengajaran dalam peristiwa itu ialah mengenai wanita. Dalam perjalanan Israk dan Mikraj, Rasulullah SAW turut melewati satu kawasan berbau sungguh harum dengan bau-bauan kasturi. Lalu Baginda bertanya kepada Jibril kawasan apakah yang sedang mereka lalui. Jibril menjawab: “Itulah makam Masyitah, seorang wanita penghulu syurga.” Beliau ialah adalah pengasuh anak Firaun, pemerintah kejam di Mesir yang mengaku dirinya Tuhan. Masyitah berfizikal lemah, mempunyai semangat kuat dan jiwa keIslaman sehingga mampu menafikan keangkuhan Firaun.

Keberanian seorang wanita memperjuangkan kebenaran dan keimanan ini dirakam dan diingati setiap tahun olehseluruh manusia melalui peristiwa Israk Mikraj. Semua ahli keluarga Masyitah mendapat balasan syuhada daripada Allah kerana mempertahankan akidah sehingga mati.

Dalam perjalanan itu, Baginda turut diperlihatkan 10 jenis seksaan yang menimpa wanita yang membuatkan Rasulullah SAW menangis setiap kali mengenangkannya.

  1. Baginda diperlihatkan perempuan yang digantung dengan rambut dan otak di kepalanya mendidih. Mereka adalah perempuan yang tidak mahu melindungi rambutnya daripada dilihat lelaki lain.
  2. Seksaan lain yang diperlihatkan Baginda ialah perempuan yang digantung dengan lidahnya dan tangannya dikeluarkan daripada punggung dan minyak panas dituangkan ke dalam kerongkongnya. Mereka adalah perempuan yang suka menyakiti hati suami dengan kata-katanya.
  3. Baginda juga melihat bagaimana perempuan digantung buah dadanya dari arah punggung dan air pokok zakum dituang ke dalam kerongkongnya. Mereka adalah perempuan yang menyusui anak orang lain tanpa keizinan suaminya.
  4. Ada pula perempuan diikat dua kakinya serta dua tangannya sampai ke ubun dan dibelit beberapa ular dan kala jengking. Mereka adalah perempuan yang boleh solat dan berpuasa tetapi tidak mahu mengerjakannya, tidak berwuduk dan tidak mahu mandi junub. Mereka sering keluar rumah tanpa mendapat izin suaminya terlebih dulu dan tidak mandi iaitu tidak bersuci selepas habis haid dan nifas.
  5. Selain itu, Baginda melihat perempuan yang makan daging tubuhnya sendiri manakala di bawahnya ada api yang menyala. Mereka adalah perempuan yang berhias untuk dilihat lelaki lain dan suka menceritakan aib orang lain.
  6. Baginda juga melihat perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting dari neraka. Mereka adalah perempuan yang suka memasyhurkan diri sendiri supaya orang melihat akan perhiasannya. Seksaan lain yang dilihat Baginda ialah perempuan yang kepalanya seperti kepala babi dan badannya pula seperti keldai. Mereka adalah perempuan yang suka mengadu domba dan sangat suka berdusta.
  7. Ada pula perempuan yang Baginda nampak rupanya berbentuk anjing dan beberapa ular serta kala jengking masuk ke dalam mulutnya dan keluar melalui duburnya. Mereka adalah perempuan yang suka marah kepada suaminya dan memfitnah orang lain.

Dan banyak lagi peristiwa yang dilihat oleh Nabi Muhammad SAW.

Berdasarkan kepada peristiwa Israk Mikraj, kita memperolehi pelbagai pengajaran berharga yang terkandung di dalamnya untuk direnungi serta dihayati. Antara pengajaran berguna tersebut ialah:

1. Manusia harus sentiasa mengadakan hubungan dengan Allah, baik di kala ditimpa kesusahan mahupun di kala mendapat kesenangan. Ini kerana hanya Allah yang berkuasa memberikan pertolongan, menghilangkan segala kesedihan, dukacita dan kesusahan pada diri manusia.

2. Menjauhi perkara mungkar dan maksiat. Semasa Israk Mikraj, tepatnya sewaktu Nabi diajak meninjau keadaan neraka, baginda ditunjukkan berbagai bentuk penyeksaan dahsyat yang sedang dialami oleh berbagai kaum sebagai akibat daripada segala macam bentuk kejahatan yang pernah mereka lakukan. Misalnya Nabi diperlihatkan kepada satu kaum yang memecahkan sendiri kepala mereka dengan batu besar, setelah pecah ia kembali bertaut seperti sediakala. Nabi juga melihat bentuk penyeksaan yang lain seperti seksaan bagi pemakan riba, penzina, pengumpat, yang suka memfitnah dan lain-lain lagi. Ini semua memberi iktibar supaya kita yang hidup di dunia ini tidak melakukan segala perbuatan tercela itu dan juga pekerjaan lain yang jelas dilarang Allah kerana begitulah seksaan yang bakal diterima oleh seseorang di akhirat nanti sekiranya perbuatan yang dilarang Allah itu dilakukan.

3. Perintah solat sebagai suatu bentuk ibadah yang Allah sendiri menggariskan ketentuan mengenainya. Kewajipan solat berbeza dengan kewajipan yang lain seperti puasa, zakat dan haji. Ini adalah kerana kewajipan solat diterima langsung oleh Nabi daripada Allah sewaktu bertemu Allah pada malam Mikraj tanpa perantaraan malaikat Jibrail. Ini menunjukkan keistimewaan dan kelebihan solat berbanding ibadah-ibadah lain, dan solat juga amalan yang paling awal dihisab di akhirat kelak. Dengan solat, kita berpeluang untuk berdialog langsung dengan Allah, iaitu ketika bersolat.

4. Mengakui dan tunduk kepada kebesaran Allah sebagai pencipta agar keyakinan terhadap kekuasaan-Nya benar-benar bersemi di jiwa manusia. Ini kerana sewaktu Israk Mikraj, Allah memperlihatkan kepada Nabi akan keagungan dan berbagai keajaiban ciptaan-Nya yang terdapat di alam tinggi bernama langit itu seperti Sidratul Muntaha, syurga dan lain-lain lagi.

5. Anjuran memberi salam. Di sepanjang perjalanan Mikraj, Nabi tidak pernah lupa mengucapkan salam kepada rasul yang baginda temui. Ini mengingatkan kita kepada keutamaan memberi salam dan galakan supaya selalu memberi salam kepada saudara sesama Islam sebagai tanda penghormatan dan untuk mengeratkan hubungan.

6. Mengingatkan usia dunia yang sudah tua yang mana dibayangkan melalui pertemuan Nabi dengan seorang nenek tua. Ia memberi gambaran kepada kita yang umur dunia sudah lanjut dan hampir berlaku kiamat. Hakikat ini memperingatkan setiap Muslim bahawa segala kemewahan dan kesenangan dunia hanyalah bersifat sementara. Hanya ketakwaan dan amal salih menjadi bekalan untuk ke akhirat.

7. Berwaspada dengan rayuan dan tipu daya iblis, di mana sewaktu Israk, pada awal perjalanan lagi jin ‘Afrit telah mengejar baginda dengan membawa obor untuk menghalang perjalanan Nabi dan berusaha memperdayakan baginda. Peristiwa ini memperingatkan kita bahawa syaitan dan iblis tidak akan jemu-jemu untuk menyesat dan memperdayakan umat manusia dengan pelbagai cara.

Monday, May 23, 2011

Tragedi Meruntun hati...


Tragedi Tanah Runtuh Rumah Anak Yatim Al-Taqwa, Hulu Langat: Suasana sedih dan pilu menyelubungi Tanah Perkuburan Islam Dusun Nanding, Batu 14 di sini semalam (22 Mei 2011) apabila tujuh mangsa yang terkorban dalam kejadian tanah runtuh di Rumah Anak Yatim dan Anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa selamat disemadikan dalam satu liang lahad.

“Saya sempat tarik tangan adik selepas runtuhan pertama, namun kakinya tersangkut pada batang besi khemah, saya cuba tarik lagi tangannya tetapi ketika itu saya nampak ada runtuhan batu menuju ke arah kami.

“Masa itu saya terdengar jeritan meminta saya lari menyelamatkan diri. Sambil berlari, saya menoleh ke arah adik saya dan lihat batu besar menghempap kepalanya

“Ketika berlari keluar dari dewan saya meraung kerana teringat apa yang terjadi kepada adik,” kata Mohd Awie Abdul Latif, 11, yang terselamat dalam tragedi tetapi kehilangan adiknya. Awie yang masih trauma tidak dapat melupakan kejadian yang sekelip mata mengorbankan adiknya, Mohd Riezman Abdul Latif, 9, dan 15 yang lain berkata dia sangat sayangkan adik bongsunya dan sentiasa ke mana-mana bersama, namun semuanya tinggal kenangan.

Ibunya, Intan Anisah Alang, 40, yang bertugas sebagai pengawal keselamatan sebuah pusat beli-belah di Kajang, berkata dimaklumkan kejadian itu oleh anak saudaranya sekitar jam 5 petang.

Wajah-wajah ceria di pagi 19 Mei lalu,...mereka semuanya ceria berlatih nashid di sebuah khemah khas...yang akhirnya disapa oleh runtuhan pantas...sesungguhnya tiada seorang jua yang mengetahui ajal masing-masing. Semoga pemergian mereka membawa sedikit keinsafan BUAT KITA SEMUA,..AMIN.

Blog ini untuk semua....

Mai la pakat sumbang bahan atau info ke...cerita ke, foto ke, resepi ke....sama-sama manafaatkan teknologi untuk kebaikan. welcome!

kucing pun pandai marah beb..he he