Followers

Wednesday, June 29, 2011

Israk Mikraj,,sekadar cuti bersantai?

Cuti lagi,..sepanjang hari berkemas dan bersiap untuk program lawatan ke Melaka,...sambil2 tu aku bermuhasabah,.cutiku hari ini dihabiskan untuk urusan duniaku,..sedikit benar masa seharianku..dapat digunakan untuk menambah ilmu..sibuk sungguh,..maka aku pun sempat sms pada anak2 agar menyempatkan diri mencari ilmu dan info berguna sebelum masa mencemburui seperti yang aku alami sekarang...
Dari tinjaun kendiri, ramai yg bersantai hari ini,..ada yang tak tahu kenapa bercuti dan bila dikabarkan sempena hari kebesaran Islam, diwajah tergambar kekosongan,...seolah2 tidak memahami makna hari ini....aku sedih benar,..tapi nak kata apa lagi,..bila aku test ilmu anak2.....mereka juga kurang faham,..sekadar menjawab Israk Mikraj tu adalah pengembaraan nabi Muhammad s.a.w ke langit untuk menerima perintah Allah terutamanya dalam ibadah solat...sebiji macam buku teks...tak de penambahan..so pi mai2 dok tang tu la juga...
aku masih mampu menginagti cerita israk mikraj yang telah didengar sejak puluhan tahun lalu...waktu itu usia baru 7 tahun, dibawa ke suarau oleh nenek,..yang aku ingat,..hatiku jadi kecut bila dicritakn bab nabi di bawa melihat siksaan dalam neraka...kebnyakannya wanita,..masih terngiang suara ustaz itu...mungkin masa tu kehidupan serba kuno dan tidak ada banyak alatan moden yang menyusup masuk seperti hari ini. Kesian aku kalau fikrkan betapa generasi baru saban hari diterjah oleh pelbagai godaan duniawi yang mengcengkam diri dan nilai iman....yang aku akui,,generasi lama masih terpelihara jiwa dan minda berbanding zaman kini...apapun aku berdoa semoaga Israk dan Mikraj ini menjadi pemangkin kepada sebuah perjalanan hidup yang lebih suci...insyaallah.

No comments:

Blog ini untuk semua....

Mai la pakat sumbang bahan atau info ke...cerita ke, foto ke, resepi ke....sama-sama manafaatkan teknologi untuk kebaikan. welcome!

kucing pun pandai marah beb..he he