Followers

Friday, September 18, 2009

Kesibukan saat akhir aidilfitri


Semua sekolah telah mula bercuti satu minggu mulai hari ini bagi menyambut ketibabaan hari raya, semua masyarakat sibuk membuat persiapan di saat terakhir. Masing-masing dengan urusan yang tidak pernah selesai, walau berkali-kali shopping ada-ada je yang blum puas hati, masih tak mencukupi...itulah persoalan yang terdetik di hatiku saat melihat kesibukan yang ada di mana-mana. Aku naik rimas bila terpaksa bersesak di jalanraya, pusat beli belah...dsbnya...akhirnya aku yang masih tercari-cari persiapan raya membatalkan niatku..biarlah orang lain bersiap dulu,,,nantilah bila suasana menjadi reda sedikit...lagipun jika diturutkan hati...mati.

Dalam hati terasa masyarakat kita hari ini agak salah membuat tafsiran mengenai sambutan hari raya...sepatutnya hari yang mulia ini disambut dengan penuh kesyukuran, saling berziarah dan bermaafan bagi meleraikan segala kesalahan dan kesilapan yang pernah dilakukan....aku sebenarnya cuba terapkan semangat ini dalam famili sendiri namun kurasakan terlalu banyak pengaruh hiburan yang menghalangnya...ada dulu pernah ajak sekeluarga bertakbir dan tahmid selepas mahgrib...dapatlah dalam 20 minit...selepas tu masing-masing bergegas ke depan tV yang sibuk juga memanggil manusia menonton rancangan sajian yang istimewa (kononnya)...tak berjaya juga le...apa-apapun aku harus tabah dn bersabar...insyaallah malam esok aku akan cuba lagi....

Esok Sabtu 19 hb September bersamaan 29 Ramadhan....adalah hari akhir bagi (mungkin tidak) untuk kita semua berpuasa...hari ini semakin sedih...tak dapatla lagi aku nak lapangkan masa siangku lagi, tentulah aku akan kembali sibuk untuk memasak kembali....menyediakan sarapan dll....alangkah indahnya kalau berpuasa terus!

Namun aku bertekad akan sedaya upaya banyakkan puasa sunat nanti.... insyaallah

No comments:

Blog ini untuk semua....

Mai la pakat sumbang bahan atau info ke...cerita ke, foto ke, resepi ke....sama-sama manafaatkan teknologi untuk kebaikan. welcome!

kucing pun pandai marah beb..he he