Followers

Wednesday, June 23, 2010

Ujian Allah, berbeza persoalan,,,jawapan tetap sama..

Dalam kehidupan kita sebagai manusia,..tidak mungkin terlepas dari menerima ujian...mungkin ujian seperti UPSR dan PMR yang nak dimansuhkan nanti ujian berbentuk akademik dalam hidup seorang pelajar..tetapi kita sering terlupa dengan ujian sebenarnya, entry ct kali ini akan memfokuskan ujian yang datang dalam hidup kita tanpa kita duga, juga yang tidak diminta tetapi perlu dihadapi dan diterima..ujian dari Allah Subhanahuwataala..
Allah juga telah menjanjikan kepada manusia bahawa harta, anak-anak dan kedudukan adalah ujian yg didatangkan untuk menguji tahap keimanan manusia..maka ct terasa semua kita akan diuji cuma melalui persoalan dan pengalaman yg berbeza namun menuntut satu jawapan yang sama...Redha terhadap ujian Allah dan bersabar. Malangnya walaupun menyedari hakikat jawapan itu, memahami bahawa itu saja yang mampu dilakukan, masih terdapat yg cuba engkar..ingin lari dari kenyataan..
Seorang isteri yang bersuamikan lelaki durjana akan menyalahkan nasibnya...begitu jua seorang suami yg beristerikan wanita derhaka akan mencari alasan menyalahkan isterinya...
seorang ibu yang berusaha mendidik anaknya sebaik-baiknya,...menjadi putus asa dan keciwa jika anaknya itu tidak menjadi...manakala ada anak2 yg mendapati ibu bapa mereka masih tercari-cari makna kehidupan walaupun berusia senja akan merintih dalam hatinya,..bertanya sendirian mengapa keduanya belum sibuk untuk mempersiapkan diri dengan amalan sebelum dijemput Allah...
Mengapa kita sering menyalahkan, jua saling menuding antara satu sama lain...merintih menangisi takdir?...semua ini adalah kerana kita terlupa setiap detik kehidupan kita adalah diuji...semuanya mempunyai hikmah agar manusia berfikir..supaya semuanya berserah kepada Allah di samping berusaha dengan penuh daya upaya disertai kesabaran...dan ketahuilahwalau tahap ujian yang kita lalui berbeza..ianya menuntut satu jawapan yang sama....bersabar...hanya manusia yang bersabar sahaja mampu meredah kehidupan dengan ketengan tanpa keluh kesah...kerana dirinya sedar..setiap ujian itu balasannya pahala yang berlipat ganda..
Jadi bagaimana untuk mendidik sifat sabar?...apatah lagi dalam dunia yang semakin haru biru dan runtuh nilai sosialnya..manusia semakin pendek akal dan juga hilang minda sihatnya sehingga begitu ramai manusia yang membunuh diri kerana kecewa dan putus asa..

p/s
ct jua masih tercari-cari bagaimana ingin sabar kerana biasanya ct akan mudah melatah jika diberi ujian oleh Allah..

No comments:

Blog ini untuk semua....

Mai la pakat sumbang bahan atau info ke...cerita ke, foto ke, resepi ke....sama-sama manafaatkan teknologi untuk kebaikan. welcome!

kucing pun pandai marah beb..he he