Followers

Sunday, July 11, 2010

Kuatkan benteng keimananmu anak-anakku..

Sebenarnya aku tidak tahu nak menulis apa dalam entri kali ini, cuma aku teruja dengan persekitaran di sekolah, waktu makan-makan kat cafe..banyak juga cerita yang ku dengar, mungkin kisah biasa namun aku terpaksa merenung sejenak sebelum mengeluarkan sebarang kata penyedap rasa...
Kisah remaja, kisah gejala sosial..ramai kami yang berkeluh kesah..aku juga mengucap panjang bila membaca akhbar, pelbagai cerita dan kisah gejala sosial yang memnyesakkan dada..buatku terfikir,..macam2 yang terbayang..cuma aku memohon Allah jauhkan diri ini dari segala mara bahaya dunia mahupun akhirat..Apatah lagi anak-anak sendiri semuanya sudah bergelar remaja..
ok..aku ingin cuba membawa diri ini ke zaman kini, andainya aku kini seorang remaja,..apalah agaknya yang aku buat ye...dalam persekitaran global yg tiada sempadan, aku akan bebas mengakses sebarang bahan terlarang di internet, berkongsi dengan rakan2 sebaya yang begitu ghairah ingin tahunya,..aku insaf..bukan senang menjadi remaja zaman ini..penuh dengan dugaan..lantas aku selalu mencelah..."kalaulah kita berada ditempat remaja sekarang apa agaknya yang akan terjadi ye."...
Macam2 reaksi la ...antaranya"entah2 kita pun hanyuttt", ...(kurasakan inilah jawapan ikhlas)...aku akui..dalam usia begini pun kadang kala kita teruja dengan berbagai dimensi baru,..betapa ramai suami yang sibuk di internet dengan gadis-gadis muda, begitu juga betapa ramai isteri orang yang terpedaya,..apatah lagi yang tiada empunya...begitu banyak kisah yang terjadi..menjadikan aku begitu berhati-hati..cemburui apa-apa yang anak-anak remaja sekarang miliki,..buat aku jadi begitu pemerhati..memantau aktiviti keluarga sendiri..kerana yang pasti aku begitu takut...takut dengan bisa globalisasi yang semakin hampir..merobek benteng diri...semoga Allah lindungi generasi sekarang...dari terus hanyut dengan pelbvagai tarikan sementara ini...

No comments:

Blog ini untuk semua....

Mai la pakat sumbang bahan atau info ke...cerita ke, foto ke, resepi ke....sama-sama manafaatkan teknologi untuk kebaikan. welcome!

kucing pun pandai marah beb..he he