Followers

Saturday, July 31, 2010

Tempe goreng membawa nostalgia sendu


Beberapa hari lalu aku menggoreng tempe bercampur cli padi dan ikan bilis, kuhidangkan bersama nasi panas. Ada lagi beberapa hidangan seperti kari dan sayur sawi. Kami sekeluarga pun makanlah selepas berdoa...dalam diam kuperhatikan Helmi mencedok tempe bertalu-talu...yang lain-lain tu buat tak tahu je..banyak betuk dia makan..aku senyum sendiri...bagus juga sebab ada orang selain aku yang suka makan tempe...

Aku dan tempe...di akhir tahun 2006 aku terposting ke JB...dengan berat hati aku gagahi dan menganggap semua ni dugaan dan cabaran setelah bergelar siswazah...apa tidaknya...aku bukan freshie yg baru bekerja..seorang guru lama yg belajar semula...sedih sangat namun mungkin semua itu pengalaman yang amat berharga...
ye betul..aku dan tempe mula rapat...maklum aku sendirian dirantauan..pergi sekolah balik sekolah jalan kaki je..tumpang sewapun dengan adik-adik cikgu yang belum kahwin..kekalutan ini menjadikan aku pasrah dan tidak mampu melangkah jauh..apa lagi saban hari laukku cuma tempe goreng bilis..itu yang paling mudah didapati...selebihnya ikut le..kadangkala sardin dan ikan kering...aku tak kisah kerana memang sudah biasa...
tetapi apa yang aku sedari..sejak itu aku sukakan tempe...pengalaman selama 5 bulan terposting di JB membuahkan cinta baru he he..tempe dan aku...itulah kenangan 4 tahun lalu...memori yang sendu namun ada rindu yang membuku di kalbu..terpahat dalam ingatan di sepanjang jalan kenangan. Aku dan tempe...bertemu di nostalgia sendu.

No comments:

Blog ini untuk semua....

Mai la pakat sumbang bahan atau info ke...cerita ke, foto ke, resepi ke....sama-sama manafaatkan teknologi untuk kebaikan. welcome!

kucing pun pandai marah beb..he he