Followers

Wednesday, November 10, 2010

Diari Banjir...

Diari banjir ( Rabu.03- 11- 2010)
Pagi tu pagi Rabu, bila bangun pagi air paip tingkat bawah dah tak de...nasib le ada air tangki..masih dapat mandi mcm biasa dan ke sekolah...waktu tu kawasan alor setar belum dilanda banjir tapi daerah Jitra dah tenggelam, hujan dah berhenti setelah 3 hari berturut2 turun...khabarnya air yg dilepaskan dari Empangan Timah Tasoh di Perlis sudah melanda Jitra...
Suasana di sekolah mcm biasa,..namun yag sedihnya rumah cikgu-cikgu di Jitra termasuk rumah pengetua dah tenggelam, so hari ni jadual disusun semula kerana ramai guru terpaksa bercuti..peperiksaan akhir tahun selamat dijalankan hari ini
Waktu balik, jam 2.30 petang semasa melintasi jalan menuju kerumah, didapati air sungai Kedah sudah melimpahi jalan2 disekitarnya...dalam hati terasa amat gundah gulana memikirkan bekalan air paip yg dikhabarkan sudah putus dan akan berpanjangan selama seminggu,..jenuh aku melawat kedai2 yg menjual mineral water...mahal sungguh...dapat le 4 botol...
Balik ke rumah, air tangki masih ada sikit2,..masih boleh mandi dan berwuduk...
Khamis (04-11-2010)
Ambik keputusan tidak ke sekolah, hari ini tiada jadual peperiksaan,..aku, helmi dan athirah bercuti awal la nampaknya...semuannya gara=gara air..walaupun banjir tidak sampai ke kediaman namun keputusan bekalan air menjadikan perasaan tidak mahu ke sekolah...
Berbekalkan air tangki, kami berdikit2 membasahkan tubuh dan berwuduk..aku berpesan kepada anak2 kalau ada pinggan nk berbasuh, kena berjimat cermat.
Tengahari masak sardin je...makan le...
Selepas asar aku keluar ke bank berdekatan, alamak jalan dah jam..esok kan depavali..apatah lg dlm keadaan banjir, kereta berduyun,..aku gagahi jua ke Tesco untuk mencari air...nasib baik le..dapat 2 kotak...balik Tesco singgah hantaq sdkit makanan dan sedihnya bila mak dan ayah dah sediakan periuk dan bekas besar tepi pintu..nak tunggu ayaq..tp ayaq tak mai2...
Maghrib ayaq tangki dah stop, maka first time in my life...berwuduk degn mineral water...hah sekarang aku menginsafi bahawa selama ini aku sekeluarga banyak membazir air..aku sedar ini mungkin peringatan Allah..
Suaminya kerja malam ni,bimbang juga nak lepaskan dia melalui jalan-jalan yag kebanyakannya sudah digenangi air...namun jam 11...dia kembali dengan selamat. Ain masakkan nasi, berlkauk gulai daging yg dipanaskan semula...kami bersyukur kerana masih ramai yg lebih susah dan sulit dari ini...alhamdulillah.

Jumaat (05-11-2010)
Bangun lewat...Ya Allah ampuni aku, rasa menyesal dalam hati...pagi jumaat yg sepatutnya bangun awal dan ke masjid..aku ketiduran...dah 6.30 pagi rupanya..namun yg sedihnya walaupun terlewat bangun,,akulah orang pertama terjaga...ohhh anak2ku...terkilan.
Tiba-tiba hujan turun,..aku bergegas turun..mencari bekas-bekas yg boleh ditadahi airnya buat menyucikan mana-mana yang patut...suamiku mengangkut air ke kolah dalam umah..sempat jua aku suruh helmi cuci bilik air...aku pn berkemas dan membasuh mana yag patut, cuma pakaian sahaja yag tak dapat nak cuci lagi...berlonggok la kat bakul...
Jam 12.00 tengahari....alhamdulillah bekalan air paip dah ada..biarpun kecil je namun dapat le bereskan banyak kerja yg bertangguh sejak bekalannya terputus..hanya kesyukuran kupanjatkan kepadaMu ya Allah..
Kusangka panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengahari...bekalan air yang sedikit terputus lagi...ingat kut dah ok..telefon mak bertanya khabar,..syukurlah keadaan di sana ok..maafkan aku ibu...hari ni aku tidak mengunjungimu...itulah kelemahan aku yg paling ketara,..aku tidak sekuat mana untuk menjengukmu setiap hari...kadang2 2 hari sekali...entah kenapa bila sampai je rumah, hati terasa berat nak keluar semula...sebab itulah biasanya selepas sekolah,...aku akan singgah dulu ke rumah mak sebelum balik...
Ain yang bercuti sejak Rabu dulu..balik semula ke maktabnya...anak aku yang sulung ni dah nak habis 3 semester pengajiannya...lagi 4 tahun sebelum jadi guru sepenuhnya..mengikut jejakku.
Jam 4.30 pagi,...aku terjaga...turun ke bawah..hajat di hati nak basuh pakaian yg dah direndam..tapi syukurlah rupanya cik abang aku dah ambil alih tugas tu..banyak juga yang dibasuhnya...itulah kelebihan lelakiku ini..terima kasih abang.
Sabtu (06-11-2010)
Pagi ni selepas subuh aku masak nasi, lapar pula rasanya...goreng ikan masak asam dan rebus tom yam cendawan,..jam lapan dah makan...lepas makan dan berkemas...keluar rumah kejap..meneliti persekitaran yg berserabut sejak dibina pagar...kemas mana yg patut..manakala suamiku menjalankan operasi mengemaskini taman kecil kami..
Selepas zohor- aku, helmi dan athirah keluar meninjau persekitaran banjir di kawasan alor setar yg dikatakan semakin teruk...memang..sedih juga bila melihat kebanyakan rumah dimasuki air...aku empati..hanya doa yang mampu kupohonkan agar mereka (mangsa banjir) tabah..aku merasa amat bertuah kerana terselamat dari bencana ini...walaupun semua rakyat Kedah merasa bahang yang sama iaitu keputusan bekalan air...namun penderitaanku tidak sama seperti mereka...
Selepas melencong...dan meninjau..masuk ke Supermarket...banyak juga yg aku beli...nampak gayanya kena kuatkan semangat supaya kurangkan kunjungan ke tempat begini...namun aku bersyukur semua keperluan aku dapat dibeli bulan ini walaupun belanja lebih sikit...
Bersolat asar terlewat lagi dirumah mak,..sempat minum teh dn sebaik sampai ke rumah,..azan maghrib berkumandang,...selepas maghrib,..membakar pizza yg separuh siap dibeli tadi,..tidak sesedap pizza buatan sendiri...
Tengah malam berjaga untuk menadah air, suami bertugas malam ni..so kena la penuhkan mana-mana bekas dengan air...jam 4.00 pagi baru tidur semula..
Ahad (07-11-2010)
Pagi ni agak malas, internet yg terganggu menjadikan hidup semakin jemu,..suami pulang dengn bekalan mkanan,..tak perlu la nak memasak pagi ini.
Tengahari,..masak nasi goreng je ..semakin kerap makn nasi goreng,..lebih mudah dan ringkas...
Setelah solat zohor, bersiap sedia untuk membakar pizza yag dipesan oleh sepupuku...
Petang dia datang nak ambil...bersama 2 lagi sepupu..kesian kini mereka berkampung di salah sebuah rumah yg tidak sampai air....keadaan yg tidak pernah terduga oleh sesiapa pun..dalam hati, aku tetap merasakan banjir kali ini amat pelik,..bukannya kerana hujan, mugkin air lebihan dosa Hadyai menerkam sama kami di sini...Ya Allah setiap yang berlaku ada hikmah pengajarannya.
Isnin (08-11-2010)
Pagi ini sekolah berjalan seperti biasa,...aku sampai di sekolah awal pagi ini....meninjau persekitaran di sepanjang laluan ke sekolah,..nampaknya keadaan sudah pulih macam biasa. Sampai di sekolah aku dapati ramai pelajar yang datang,..mungkin sedikit sahaja yang terlibat banjir,..sebanarnya peperiksaan akhir tahun sedang dilangsungkan di sekolah pada masa ini...
Sebaik sahaja melangkah turun dari kereta untuk ke pejabat bagi melaporkan kedatangan, hidungku menjadi terpana...begitu jua dengan guru-guru lain...semuanya menekup hidung...rupa2nya itulah bau dari tandas....Alamak dari jauh dah terhidu..rupanya SMKSMAB dijadikan pusat penempatan mangsa banjir...gara-gara bau yang amat tidak menyenangkan itu, urusan peperiksaan akhir tahun bagi pelajar tingkatan mengalami sedikit perubahan.mereka terpaksa membawa meja masing-masing ke Anjung Mutiara bagi meneruskan sesi ujian hari ini...

*****Biar apapun yang telah berlaku dalam tempoh ini, penduduk negeri Kedah khasnya telah diperingatkan dengan suatu peringatan dan tanda kebesaran Allah yang sangat dahsyat,..ramai yang meratapi kehilangan segala harta benda dalam sekelip mata, banjir besar kali ini bagiku amat pelik,..melangkaui pemikiran, tempiasnya terasa sepanjang zaman...alhamdulillah, kini banjir sudah reda walaupun kesannya amat sebak didada...bagiku,..banjir kali adalah penghapus dosa bagi orang yang sabar dan redha...

2 comments:

Lana~Bulu said...

Pengalaman yg sanagt berharga buat yg mahu memikiornya lah...
mengingatkan kita dizaman senang lenang tu..kan

abu muaz said...

salam...t.kasih atas coretan ini. satu dari pengalaman hidup... semuanya mengajar kita erti kesabaran.

Blog ini untuk semua....

Mai la pakat sumbang bahan atau info ke...cerita ke, foto ke, resepi ke....sama-sama manafaatkan teknologi untuk kebaikan. welcome!

kucing pun pandai marah beb..he he