Followers

Wednesday, February 29, 2012

29 Februari .....hadirmu bersama hilangnya...



29 Februari 2012,..tarikh istimewa yang berkunjung setiap 4 tahun,..membawa makna sepi dalam hidupku...hari ini seorang lagi anakku memulakan kehidupan sendiri,..tidak lagi sebumbung...pagi-pagi lagi bersiap untuk mendaftar di sekolah berasrama penuh...walaupun berat rasa hati tetapi aku merelakannya,..demi masa depan dan cita-cita.



gambar semasa Helmi menerima anugerah PMR cemerlang dari Tan Seri Muhyidin Yassin pada 14 Februari 2012 lalu di padang Keda Pokok Sena.

Helmi,
Setelah berjuang dalam PMR 2011 dan berjaya melepasi target,..akhirnya saat kehilangannya tiba jua...sedih tapi tak terungkap...hanya doa berpanjangan di sepanjang perjalanan tadi...jam 1.30 selesai semuanya dan kami (aku, abah dan adiknya) berangkat pulang...meninggalkan Helmi dalam kembara ilmunya...di SBPI Kubang Pasu.

LEGASI HELMI.
Sejak kecil, anak lelakiku yang sorang ni suka bersaing,..dalam usia 6 bulan beliau beberapa kali memenangi pertandingan bayi sihat...
masuk ke sekolah rendah,..sering mendapat hadiah kecemerlangan akademik
ke sekolah menengah juga meneruskan kegemilangannya...sehingga kini aku berharap beliau terus berjaya mengukir sejarahnya sendiri...
cita-citanya nak menjadi doktor...aku selalu mengusik..."bila abang dah jadi doktor nanti,..mama dah pencen dan sakit-sakit...bolehlah merawat mama nanti"...
anakku yang sorang ni tak banyak bercakap tapi banyak berfikir...dahinya dah berkerut dah walaupun baru remaja...entah apa yang difikirkan....cuma suatu hari dia pernah berkata "mama banyak hutang kan,....abanglah yang kena bayarkan nanti'...aku tersenyum sendiri...dalam hati nak tergelak pun ada...bagusla kalau dia sedar tanggungjawab seorang anak lelaki...
Kini dia di asrama...aku amat terasa...tinggallah kami bertiga...(aku. suami dan adiknya)...kak long dah lama tinggalkan rumah..sejak tingkatan satu lagi menginap di asrama...aku redha dengan situasi ini dan sentiasa menyedari hidup kita pastinya sendiri juga...sejak azali..kena terima hakikat ini..

P/S: Berjuanglah anak-anakku,..menuntut ilmu itu adalah suatu ibadah.


No comments:

Blog ini untuk semua....

Mai la pakat sumbang bahan atau info ke...cerita ke, foto ke, resepi ke....sama-sama manafaatkan teknologi untuk kebaikan. welcome!

kucing pun pandai marah beb..he he