Followers

Friday, December 14, 2012

Hari Kedua ; 14 Disember 2012 (Kelantan)

Percutian kami sekeluarga kali ini bermula di negeri Kelantan,..selepas menginap di PCB, pagi Jumaat 14 Disember 2012, kami sempat berposing di PCB yang jaraknya hanya 300 meter dari penginapan..jam 10 pagi ketika itu,..ombak kuat menderu menghempas pantai menimbulkan suasana keinsafan..sempat juga aku mentarbiah anak2..."cuba bayangkan seorang nelayan yang terpaksa mengharungi lautan ganas ini untuk mencari sesuap nasi buat keluarga..."

Deruan ombak di Pantai Cahaya Bulan...yang masih lengang dari kunjungan ramai kerana masa masih awal pagi..

Selepas kami menghayati keindahan alam di PCB,.kami meneruskan perjalanan untuk menjejak seorang kawan lama yang sama menuntut di Maktab Perguruan Sultan Abdul Halim pada sesi 1988 - 1990. Sebelum itu aku sudahpun membuat panggilan untuk Wan Samariah yang kebetulan juga tinggal berhampiran PCB ini,..selepas 15 minit kami tiba di alamat yang diberikan...alhamdulillah hajat sekian lama untuk bertemu mata dengannya terlaksana..lebih indah kali ini kami bertemu dengan disertai anak2 masing2....
Pertemuan yang mengujakan, wan masih seperti dulu, lemah lembut dan manis...yang paling indah ialah mak wan masih sihat walafiat..

Perjalanan diteruskan dengan menjelajah Pasar Siti Khadijah,..sempat beli teleung dan sedikit keropok untuk buah tangan, waktu itu jam sudah pukul 12.00 tengahari...maka kami menunggu di situ sehingga suami dan anak bujang bersolat jumaat...lama juga kami menunggu...dan usai sahaja solat Jumaat,..kami meneruskan perjalanan ke Tumpat

Tumpat : Jam 3.30 petang - berbantukan alat GPS kami di bawa ke tempat yang pernah kami datang semasa 2010 lalu iaitu ke rumah seorang kenalan suami berhampiran Pondok Tok Selehor. Selepas berbual seketika kami meneruskan perjalanan ke Gua Musang.
Jam 5.00 petang kami singgah makan di Kuala Krai dan seterusnya bersolat jamak takhir di Masjid Pahi.

Perjalanan ke Gua Musang memberikan pengalaman menarik,..kehijauan pemandangan dan melalui jalan yang berlengkok2,...kami agak keletihan,.rancangan nak terus mendaki ke Cameron Highland terpaksa dibatalkan memandangkan bila sampai ke Gua Musang,.jam sudah pun menunjukkan 8 .00 malam...kami makan2 di bandar Gua Musang..terpukau juga dengan kehebatannya...semua igauan yang menggambarkan Gua Musang sebuah tempat jin bertendang sudah hilang..malah kekaguman melihat kemajuannya...setelah meronda sekejap dan membeli sedikit keperluan..kami check ini di Kesedar Inn..dapatlah sebuah bilik yang boleh menampung family kami..untuk melelapkan mata malam ini.

Dengan harga bilik RM90.00 dapatlah kami sebuah bilik dengan 3 katil untuk bermalam malam itu...cukuplah sekadar nak bermalam,.pagi2 esoknya sudah nak berangkat..

Perhentian R&R Gua Musang serba moden dan masih baru..menjadi persinggahan orang ramai yang melalui Gua Musang untuk ke Kelantan dari Pahang dan sebaliknya...
Itulah perjalanan hari kedua percutian kami,..hari ini kami banyak dok dalam kenderaan sahaja....alhamdulillah perjalanan tidak ada aral...semua berjalan lancar,.terima kasihlah pada suamiku yang hebat,..memandu dengan tenang...esok menanti kami untuk hari ketiga..