Followers

Friday, November 20, 2009

cuti-cuti tukang cuci....

cuti sekolah lagi...inilah yang paling bahagia bagi sesetengah orang yang bergelar pelajar dan warga sekolah (cikgu2) la...sudah tiba masanya stop dari jadi tukang cuci...(bukan cuci tingkap tapi semua la...) ye lah...kat sekolah macam2 nak dicuci...termasuklah cuci minda bebudak sekolah yang semakin hari semakin berkarat dek pengaruh luar yang bertimpa-timpa., kami para guru berusaha selit dan taburkan serba sedikit serbuk pencuci, malah ada guna klorox (rotan)...tapi kadangkala tak juga berkesan.



Kini mungkin berhenti jadi tukang cuci di sekolah,...nak kena cuci kat rumah la pulak, bukan setakat kemas rumah dan cuci tingkap tapi kena juga selak dan jemgok bilik anak2...maklum tukang cuci...kena pastikan semuanya bersih dan kemas.dan yang paling mencabar ialah nak cuci minda anak-anak. Aku tengah fikirkan apa program yang boleh diselitkan untuk dimanfaatkan...kalau ada sapa boleh cadangkan...elok la juga. Yang tergambar dalam fikiran la ni ialah nak fotostatkan doa-doa dan surah-surah pendek untuk dihafaz,..lepas tu suruh diorang hafaz depan kita,...latih yang patut ke depan menjadi imam solat...and then nak pastikan bebudak rumah ni ada jadual belajar sendiri,   buku teks tahun depan pun dah dapat...sekurang-kurangnya dah boleh gambarkan pebelajaran untuk tahun depan...
Anak-anak dah remaja semuanya,..satu lagi cabaran yang maha hebat...biasanya remaja akan mula menjarakkan diri dari ibu bapa dan semakin dekat dengan rakan...(salah satu faktor aku tak galakkan anak-anak tinggal di asrama). Nampak gayanya kena la pujuk dan peluk selalu...supaya mereka tak lari jauh sangat...he he..dan biasanya mak juga la kena buat...abahnya buat-buat tak tahu je,...tapi aku bersyukur juga le sebab abah bebudak ni tak banyak songel...apa yang baik tetap disokongnya..yang menjadi masalah ialah bagaimana nak bebudak ni outdoor sikit...ketiga2 anakanda ni tak suka langsung keluar rumah..masuk pagar..tutup..buka pagar time nak keluar rumah je...aku pun heran jugak...mak dan abahnya dulu kaki merantau...pantang ada masa sikit habis di belahnya belantara...cari buah-buah hutan, ikan-ikan dan berkunjung rumah rakan2....mungkin kat rumah dulu tak ada apa yang boleh dibuat...macam bebudak la ni masuk rumah...dah sedia ada game, internet, VCD, dll yang mencuri sebahagian besar masa...tambah lagi yang dah ada handset sendiri...(tapi anak2ku belum ada handset sendiri...belum masanya...lagipun dari pemerhatian..handset ni banyak yang disalahgunakan..)  apa-apapun aku teruja juga nak jadi tukang cuci dalam waktu bercuti ni....mungkin juga boleh cuci mata kat tempat-tempat yang belum dilawati...insyaallah.
baca lanjut



1 comment:

Tirana said...

Selamat bercuti dan selamat mencuci minda anak-anak.

Blog ini untuk semua....

Mai la pakat sumbang bahan atau info ke...cerita ke, foto ke, resepi ke....sama-sama manafaatkan teknologi untuk kebaikan. welcome!

kucing pun pandai marah beb..he he