Followers

Wednesday, December 9, 2009

Tidak pernah terlambat untuk berbuat kebaikan...

Hadis dari Abu Hurairah r.a:
Nabi s.a.w bersabda: Sesungguhnya seorang wanita pelacur melihat seekor anjing sedang mengelilingi sebuah telaga pada hari yang sangat panas. Anjing itu berusaha menjelirkan lidahnya kerana kehausan. Beliau kemudian menggunakan kasutnya yang dibuat dari kulit iaitu khuf untuk mengambil air telaga tersebut sehingga anjing tadi dapat minum. Oleh kerana perbuatannya itu, dosa wanita tersebut diampunkan.
Kisah ini menjadi pengajaran untuk diri sendiri...Allah maha pengampun!...sedangkan pada hakikat sebenar, seorang pelacur amat banyak dosa besar yang dilakukan namun dengan keihklasan dan kasih sayang walaupun pada haiwan, dosanya diampunkan...dalam islam perbuatan baik tetap dikira walau sebesar zarah...pahala kebaikan pula dapat menghapuskan dosa-dosa...marilah kiya sama2 berbuat kebaikan...mungkin tidak bermakna untuk manusia namun membawa erti kepada kehidupan sebenarnya...baca selengkapnya kisah ini


 



1 comment:

Unknown said...

RahmatNya terlalu besar buat kita semua..

Blog ini untuk semua....

Mai la pakat sumbang bahan atau info ke...cerita ke, foto ke, resepi ke....sama-sama manafaatkan teknologi untuk kebaikan. welcome!

kucing pun pandai marah beb..he he