Followers

Wednesday, October 28, 2009

Jangan salahkan guru...

1 lemas, 2 hilang, 19 selamat

BAHAGIAN lantai jambatan yang runtuh tersadai di tebing Sungai Kampar, Perak
KAMPAR 27 Okt. – Gerakan mencari dua murid yang hilang dalam kejadian jambatan gantung runtuh di Pusat Kokurikulum Daerah di Sekolah Kebangsaan (SK) Kuala Dipang di sini malam tadi masih diteruskan hari ini.

Mayat seorang daripada tiga murid yang hilang dalam kejadian pukul 10.30 malam itu berjaya ditemui pasukan mencari dan menyelamat pagi ini. Timbalan Ketua Polis Perak, Datuk Zakaria Yusof berkata, mayat murid perempuan, N. Dina Deve, 11, ditemui kira-kira enam kilometer dari tempat kejadian di Jalan Lama Kuala Dipang, kira-kira pukul 8.40 pagi.Mangsa merupakan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) Mambang Di Awan, Kampar.

Dalam kejadian pukul 10.30 malam tadi, jambatan gantung tersebut tiba-tiba runtuh menyebabkan tiga murid yang sedang mengikuti perkhemahan 1Malaysia itu hilang. Bagaimanapun, jumlah mereka yang hilang dalam kejadian itu disahkan hanya tiga orang, manakala 19 lagi yang sebelum ini dikatakan turut lemas, terselamat. Tambah Zakaria, perkhemahan selama empat hari itu bermula semalam dan disertai seramai 298 murid daripada 60 buah sekolah daerah Kinta Selatan iaitu Kampar, Ipoh dan Batu Gajah.

Zakaria berkata, berikutan kejadian itu, pusat kokurikulum tersebut diarahkan tutup serta-merta bagi membolehkan pihaknya menjalankan siasatan lanjut.

P/S: Setelah kejadian ini...akan dengarlah pelbagai rungutan...kemungkinan antaranya ialah kecuaian pihak guru, bila terjadi sesuatu kejadian guru adalah orang pertama yang akan disalahkan. Seua ni akan menjaikan guru hilng minat dan motivasi nak buat aktiviti luar. Pengalaman saya sebagai guru menjadikan saya serik apabila seorang pelajar yang menyertai projek khidmat masyarakat panitia sivik hampir lemas di air terjun. Pelajar tidak akan mematuhi arahan guru..yang menerima kesan ialah guru. Kepada kaum guru, bersabarlah.

1 comment:

siti ajar bt yaakob said...

ha...kan dah jadi tajuk utama berita...jangan salahkan guru kat Harian Metro...apa yang aku jangkakan memang dah nyata...apa2 je masalah yang melibatkan pelajar, ramai la menuding jari pada guru..

Blog ini untuk semua....

Mai la pakat sumbang bahan atau info ke...cerita ke, foto ke, resepi ke....sama-sama manafaatkan teknologi untuk kebaikan. welcome!

kucing pun pandai marah beb..he he