Followers

Tuesday, October 27, 2009

Kaabah...jejakkan kakiku dibumimu.



Lmbaian Kaabah: Asal ke Makkah (petikan harian metro)

KELANA JAYA: Sudah menjadi kebiasaan sekiranya ibu bapa dikirimkan doa oleh anak-anak ketika pergi mengerjakan haji tapi bagi pasangan suami isteri, Johari Ali Piah, 55, dan Rahmah Baba, 55, pemergian mereka pada kali ini diiringi pesanan doa daripada jiran dan penduduk taman perumahan mereka di Taman Terus Maju, Setiawan, Perak. Malah, pasangan berkenaan turut membawa sebuah beg khas berisi kertas pesanan doa daripada jiran tetangga dan keluarga ketika menunaikan rukun Islam kelima itu. Johari berkata, pemuafakatan penduduk di taman perumahan itu banyak membantunya bersama isteri termasuk mengadakan kenduri doa selamat dan sebagainya membuatkannya tidak tahu bagaimana hendak membalas jasa mereka.

“Pak cik tak tahu bagaimana hendak membalas jasa mereka, selain daripada ucapan terima kasih mungkin inilah cara sesuai iaitu mengirim doa.
“Dengan izin Allah, kiriman mereka itu akan kami laksanakan satu persatu,” katanya ketika ditemui di Kompleks Tabung Haji, di sini, petang, semalam.

Bagaimanapun, Johari yang juga seorang pesara tentera tetap bersyukur kerana selain dibantu jiran tetangga, tujuh anaknya turut membantu khususnya dalam usaha mengumpul wang tabungan yang selayaknya bagi mengerjakan haji. Johari terharu dengan usaha anaknya yang sanggup memotong gaji bulanan semata-mata untuk menghantarnya dan isteri mengerjakan haji bersama.

Membaca petikan ini,,menyedarkan aku...hinggakan tertanya sendiri bila agaknya aku dapat menjejakkan bumi ke tanah suci..kalau ikut pendaftaran lambat la lagi..musim haji silih berganti. Berbahagialah sesiapa yang menjadi tetamu Allah. Jauh disudut hati...aku amat menginginkan ...semoga aku dipercepatkan bertemuMu di sana...izinkan aku Ya allah..

No comments:

Blog ini untuk semua....

Mai la pakat sumbang bahan atau info ke...cerita ke, foto ke, resepi ke....sama-sama manafaatkan teknologi untuk kebaikan. welcome!

kucing pun pandai marah beb..he he