Followers

Saturday, October 17, 2009

Serba tak kena..












Pagi ini, aku berpeluang menyediakan sarapan untuk keluarga sebab masih bercuti sempena Deepavali kelmarin, aku cuma buat cokodok jagung je tapi seronoknya sebab selalunya kami bersarapan kat tempat kerja masing-masing. Sambil menggoreng, jiwaku tersentuh dengan aktiviti yang akan menjadi rutin dalam hidup kita, kalau yang tidak bekerja, mampulah ia siapkan sendiri srapan, masakkan lauk tengahari dan minuman petang hatta makan malam sekalipun dengan air tangannya sendiri. Bagi yang kerja dan sibuk seperti aku pula tentulah dengan rutin harian yang menuntut sedikit pengorbanan fizikal dan mental...terfikir juga kalaulah tak bekerja alangkah seronoknya, bagi yang tak bekerja pula mesti menginginkan suasana pekerjaan, jemu dengan rutin harian yang tak pernah lekang dari tangan, serba tak kena jadinya....
Sebenarnya manusia memang diberikan nafsu yang melampau...tidak ada yang pernah berpuashati dengan yang dimiliki, diberikan satu gunung intan pun mahu dimiliki dua, tiga lagi..tamak..So aku bersyukur sangat dengan apa yang ada, itulah hidupku. Kini menjadi kewajipan bagiku untuk melakarkan kebaikan demi kebaikan sehinggalah masa yang ditetapkan, mungkin kita akan mengeluh dengan pelbagai dugaan namun itulah kemanisan hidup, bak kata seorang sahabat...ibarat timun, sengkuang, mempelam, nenas, cili padi dan belacan, manis, tawar, pahit, masin, busuk, pedas, jika disatukan bersama, ianya akan menjadi rojak yang sedapppppp. Betulkan. So aku ringkaskan kata-kata itu "Hidup biarlah macam rojak, barulah sedap". Semua ada!

No comments:

Blog ini untuk semua....

Mai la pakat sumbang bahan atau info ke...cerita ke, foto ke, resepi ke....sama-sama manafaatkan teknologi untuk kebaikan. welcome!

kucing pun pandai marah beb..he he