Followers

Monday, October 5, 2009

Dalam 24 jam...berapa peratus untuk Tuhan?

Setiap manusia dikurniakan jumlah jam yang sama. Dengan 24 jam sehari, kita bebas mencorak kehidupan sendiri, maka congak dan hitunglah sendiri...peratus untuk tidur mugkin sudah 1/3 dari 24 jam, urusan peribadi (makan, mandi, bersolek, hatta membuang najis) pun kadangkala menuntut masa. Kalau yang masih bersekolah 1/3 lagi dihabiskan. Menonton, berhibur berapa peratus? Mengakses internet, bermain games,...wah banyak benar masa ke situ...so berapa yang tinggal untuk urusan dengan Allah...sedangkan kita dijadikan sebagai khalifah di muka bumi ini sebenarnya adalah untuk mengabdikan diri kepadaNya!!...Bermuhasabahlah kita, seandainya dalam waktu soalt yang mungkin cuma 6-7 minit pun tidak fokus...berapa peratuskah masa yang dimiliki ini untuk Tuhan?
Itulah yang aku fokuskan dalam pengajaranku dalam kelas hari ini. Pelajar Tingkatan 1 aliran agama kuberikan sedikit masa untuk membina carta pengurusan masa sendiri...ramai yang mengeluh...ahhh selama ini kita banyak bermain rupanya, dalam diam semua mengakui hanya sedikit masa mereka habiskan untuk yang berfaedah seperti mengulangkaji serta membaca al-Quran. Semoga tugasku mendidik mereka bukan sekadar menjadikan mereka orang biajk pandai namun selebihnya biarlah mereka menjadi manusia yangsedar diri...tahu arah tuju, dan dapat mengetahui hakikat sebenar kehidupan ini...Amin

No comments:

Blog ini untuk semua....

Mai la pakat sumbang bahan atau info ke...cerita ke, foto ke, resepi ke....sama-sama manafaatkan teknologi untuk kebaikan. welcome!

kucing pun pandai marah beb..he he