Followers

Monday, October 5, 2009

Aku tertipu lagi...

Hari ini, sejarah 4 tahun lalu berulang lagi...begini ceritanya.
Aku dan seorang rakan guru sibuk dengan P&P dalam makmal komputer...suasana agak kelam kabut kerana pelajar dalam waktu rehat, tiba-tiba seorang pelajar datang memberitahu ada waris ingin berjumpa denganku..so aku pun menjemput waris tu masuk serta dihulurkan kerusi untuknya. Tanpa perlu ditanya dia pun mengatakan dia adlah waris kepada salah seorang pelajar kelasku..memang betulpun. Aku mengagak mungkin dia datang untuk menjelaskan yuran sekolah anaknya namun cerita lain pulak terkeluar..
"Cikgu...saya ni bekerja sebagai pemandu lori ikan, hampir 70 kilogram ada dalam lori tapi tayar lori pancit..kebetulan saya tidak mempunyai wang langsung jadi saya ingin meminjam wang dari cikgu sebanyak RM 23"
Muka aku mula berkerut..."ehh kalau ye pun mengapa datang cari aku...? bertanya sendirian.
"Saya pinjam duit cikgu dulu...nak hantar ikan kat market, nanti saya datang bayar balik, atau saya kirim melalui anak saya nanti" meyakinkan aku.
Rakanku berbisik "macam pelik je"
Aku menjawab "memang pelik...aku pun tak faham"
Entah kenape, mungkin disebabkan kemanusiaan yang agak menebal dalam jiwa, tidak terlintas langsung niatnya ingin menipu...akupun beredar mengambil wang untuknya.
"Ok cikgu..nanti saya datang bayar" Dia pun berlalu.

Peristiwa itu menjadikan aku pemikir...lalu aku pun memanggil anaknya (seperti yang didakwa)
Selepas mendapat penjelasan dan bertemu bual beberapa ketika, sahlah aku memang kena tipu...aiii tipah tertipu lagi.
Mengimbau semula kenangan 4 tahun lalu..ditipu saudara sendiri...
Kes yang agak sama...seorang penagih, dan sorang lagi gila judi...agaknya inilah bahayanya jika kita terlalu mudah simpati pada orang lain...Suatu pengajaran untuk ku...mungkin juga untuk pembaca sekelian.

No comments:

Blog ini untuk semua....

Mai la pakat sumbang bahan atau info ke...cerita ke, foto ke, resepi ke....sama-sama manafaatkan teknologi untuk kebaikan. welcome!

kucing pun pandai marah beb..he he